مستند عیدوک بامری بزرگ‌ترین شرور جنوب شرق کشور

مستند عیدوک بامری کامل به همراه لینک دانلود رایگان از روبیکا, آپارات, شبکه مستند, کانال دو و تلوبیون با بهترین کیفیت
مستند عیدوک بامری
فهرست مطالب

مستند عیدوک بامری داستان عملیات موفق سردار سلیمانی در منطقه جنوب شرق ایران و نقش او در مبارزه با اشرار این منطقه را روایت می‌کند.

مستند عیدوک بامری

این مستند داستان بخشی از زندگی و مواجهه عیدوک بامری، بزرگ‌ترین شرور جنوب شرق کشور، با حاج قاسم سلیمانی را نشان می‌دهد. حاج قاسم در تلاش است تا عیدوک را به دام بیندازد، اما نگران است که در این راه به مردم عادی آسیب برساند.

کارگردان این فیلم امیر عسکری بوده و تهیه کننده آن مرتضی شعبانی است. تدوینگر فیلم علی مؤمن علایی و نویسنده آن پوریا نجفی می‌باشد. صداگذار این فیلم عرفان حسن‌زاده و مجری طرح آن مرکز مستند حقیقت است که در مؤسسه «مکتب حاج قاسم» تهیه شده است.

عیدوک بامری کیست؟

عیدوک، یک سرکرده اشرار در منطقه جنوب شرق کشور، بین کهنوج و ایرانشهر بود. او بیش از ۱۰۰ نفر را به شهادت رسانده و درگیر گروگانگیری، نزاع، توزع مواد مخدر و سلاح بود. در سال ۱۳۷۲-۷۳، سردار سلیمانی که فرمانده قرارگاه قدس منطقه جنوب شرق بود، تصمیم به انهدام این باند می‌گیرد.

عیدوک بامری کیست؟
عیدوک بامری کیست؟

ماجرای امان نامه سردار سلیمانی به عیدوک بامری

یکی از رسانه‌های سپاه ماجرای دیدار سردار سلیمانی و عیدوک بامری را چنین نقل کرده که وقتی عیدوک به کرمان می‌آید، سردار سلیمانی حال مادر عیدوک را جویا می‌شود و به او تبریک می‌گوید که

«بالاخره نترسیدی و تا کرمان آمدی!»

سردار سلیمانی در آن جلسه به عیدوک گفته

«از نظر قانون شرع اسلام وقتی فردی برای امان آمد، دیگر کسی نمی‌تواند کاریش بکند، ولو این‌که بخواهد با دندان هم پاره‌پاره‌اش بکند. از نظر شرعی و طبق قانون اسلام نمی‌تواند آسیبی به او بزند. اگر گذشته‌ات را جبران نکنی، قطعا جهنمی هستی. این تعارف ندارد اما وقتی آمدی به سمت ما، هیچ کاری باهات نداریم. نهایتا همین که می‌گویم؛ حتی اگر آزاد باشی، هر جا بروی بنشینی و زندگی عادی خودت را بکنی، ۱۰۰ سال هم عمر بکنی یک چیزی همیشه تو را عذاب خواهدداد. همیشه برای اون افراد‌ مظلومی که کشتی و گناهی نداشتند، دچار عذاب وجدان هستی. این را صراحتا بهت می‌گویم.»

عفو رهبری برای عیدوک بامری

وقتی عیدوک بامری را دستگیر کرد خیلی خوشحال شد و به تهران آمد و محضر آقا رفت. اسدی گفته «آقا خیلی خوشحال شدند و گفتند بارک‌الله چه‌جور ایشان را گرفتی، گفتم ما توانستیم به ایشان امان بدهیم بیاید و بعد دستگیرش کنیم، آقا فرمودند امان دادید و گرفتید و من عرض کردم بله راهی نبود.

فرمودند حق نداشتید بگیرید. وقتی یک پاسدار به کسی امان می‌دهد دیگر حق ندارد او را بگیرد، بروید همین امروز او را آزاد کنید. گفتم عیدوک بامری این همه جنایت و بچه‌های را شهید کرده است. فرمودند، ولی شما به ایشان امان داده‌اید.

ایشان تعریف کردند که در نهایت رفتم کرمان و گفتم آقای بامری، دستور حضرت آقا این است که شما را آزاد کنیم و بروید. بامری گفت یعنی چه می‌خواهید من بروم و بعد از پشت من را با تیر بزنید؟ گفتم نه ما مقلد مقام معظم رهبری هستیم و مرجع تقلید ما گفتند شما حق نداشتید این گونه آقای بامری را دستگیر کنید، بگذارید برود. ولی بدان اگر بروی و شرارت کنی بعد از این سرو کارت با من است و اگر شرارت نکردی بعد از این دیگر شما عفو شده آقا هستید.»

ماجرای همکاری عیدوک با سپاه در مستند عیدوک بامری

علی شیرازی رئیس سازمان عقیدتی وزارت دفاع و از نزدیکان قاسمی سلیمانی درباره این ماجرا گفته زمانی که سردار به عیدوک گفته به دستور رهبری آزاد است، او باور نمیکرده و بعد از آن از «مریدان آقا» شده و «همکاری موثری» با آن‌ها داشته است.

ظاهرا فاطمه سلیمانی دختر سردار سلیمانی درباره دوران همین همکاری موثر صحبت می‌کند که می‌گوید مدت دو یا سه ماه هر روز نهار را با عیدوک بامری می‌خوردیم و خانه ما استراحت می‌کرد. فاطمه سلیمانی زمان این خاطره را سال ۱۳۷۴ عنوان کرده است.

همکاری عیدوک با سپاه
همکاری عیدوک با سپاه
پیشنهاد فیلم مستند

مهمان قاهره

مشاهده و دانلود

سرنوشت عیدوک بامری چه شد؟

در نهایت عیدوک بامری سال ۱۳۹۰ در درگیری با سپاه قدس در بلوچستان کشته شد. جالب اینجاست که با وجود پادرمیانی سردار سلیمانی برای بخشش «عیدمحمد بامری» معروف به «عیدوک» او همچنان به شرارت و ارتباط با قاچاقچیان بین‌المللی و انتقال محموله‌های سنگین مواد مخدر به داخل کشور و توزیع اسلحه ادامه داد.

یک منبع آگاه سال ۱۴۰۰ به «جهان آنلاین» رسانه نزدیک به سپاه درباره سرنوشت عیدوک گفته او جز کسانی بود که عهد امان‌نامه با حاج قاسم را شکست.

«عیدوک هم مجدداً وارد کار قاچاق شد؛ مواد مخدر یا قاچاق ماشین‌هایی که ورودشان ممنوع بود. لندکروزر و بهترین ماشین‌هایی که ممکن بود، از مناطق آزاد برای خودش آورده بود. با حکم امان‌نامه‌ای که از حاج قاسم گرفته بود، هر جا می‌خواست می‌رفت. سردار نیرو‌هایی را فرستاد و عیدوک را آوردند و با او صحبت کرد. گفت تو که حکم امان‌نامه از رهبر داری، نباید باز چنین کار‌هایی بکنی. آنجا به حاج قاسم دروغ گفت و گفت من به سیرجان می‌روم و چنین کار‌هایی نمی‌کنم، اما از سمت دیگری رفت و در مسیر به نیرو‌های سپاه صحابه برخورد کرده بود. آن‌ها فکر می‌کردند عیدوک تسلیم سپاه شده و علیه آنهاست و عیدوک را کشتند.»

در بخشی از مستند «قاسم» گفته شده که قاسم سلیمانی بعد از هلاکت «شرور معروف جنوب شرق کشور» برای همسران و فرزندانش حقوق تعیین کرده بود. منظور از شرور معروف جنوب شرق، عیدوک بامری بوده است.

پیشنهاد فیلم مستند

سردار سپه

مشاهده و دانلود

اظهارات کارگردان مستند عیدوک بامری

امیر عسکری کارگردان مستند «عیدوک» از مستندهای راه‌یافته به هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، درباره این اثر می گوید: این مستند روایت زندگی یکی از اشرار است که از سال ۶۳ شروع به شرارت کرده و این فعالیت‌هایش تا سال ۷۴ ادامه داشته است. در این فیلم مستند هم ما ۲ کاراکتر مهم داریم، یکی شخصیت عیدمحمد است که در لهجه بلوچی او را عیدوک خطاب می‌کنند و شخصیت دیگر حاج قاسم سلیمانی است که در یک فرآیند، تأثیراتی را روی شخصیت عیدوک می‌گذارد. حاج قاسم عملیات مهمی را در آن منطقه به انجام رسانده‌ است که ما در این مستند به روایت این عملیات و نقش شهید سلیمانی در این منطقه می‌پردازیم.

مستند عیدوک بامری
مستند عیدوک بامری

دلیل جذابیت مستند عیدوک بامری به روایت کارگردان

عسکری در این زمینه ادامه داد: جذابیت اصلی مستند «عیدوک» این است که روایت آن به آرشیوهای قوی متکی است و ما در مستند از فیلم‌های واقعی همان عملیات استفاده کرده‌ایم. روند کار هم روندی تند و دوست‌داشتنی است. عیدوک فکر می‌کرد حاج قاسم به‌دنبال کشتن و حذف اوست اما حاج‌قاسم هدف دیگری داشت و به آنچه می‌خواست هم رسید. خواسته اصلی حاج‌قاسم بازگشت عیدوک به زندگی و زمین گذاشتن سلاح بود.

وی افزود: عیدوک مدام در کوهستان سرگردان بود و هر بار به محاصره درمی‌آمد فرار می‌کرد. جذابیت روایت فیلم هم همین کشمکش‌هاست. ساختار فیلم برپایه مصاحبه، آرشیو و نریشن است و در عین حال اکثر مصاحبه‌ها را با تصاویر واقعی تنظیم کرده‌ایم.

مصاحبه با اشرار در مستند عیدوک بامری

این مستندساز درباره دسترسی به افراد برای مصاحبه در این مستند هم گفت: تعداد از این افراد از اشرار و همراهان عیدوک بودند که حاضر به مصاحبه نمی‌شدند اما ما توانستیم برخی از آن‌ها را راضی به گفت‌وگو کنیم. برخی از افراد مطلع هم به دلیل مسایل امنیتی حاضر به مصاحبه تصویری نبودند. در عین حال با هر فردی که مصاحبه می‌کردیم، به چند فیلم قدیمی هم برمی‌خوردیم که افراد در خانه‌های خود نگهداری می‌کردند. وقتی همه این فیلم‌ها را جمع کردم چیزی بیش از ۴۰ ساعت آرشیو در اختیار داشتم. بریده‌های این فیلم‌ها تبدیل به مستند «عیدوک» شده است.

کارگردان مستند «عیدوک» با اشاره به اصالت کرمانی خود گفت: نام این شخصیت در منطقه کرمان بسیار معروف بود و از بچگی من نام او را می‌شنیدم. حتی وقتی پدرم می‌خواست داستانی برای ما تعریف کند، لابه‌لای آن اشاره‌ای به شخصیت عیدوک هم می‌شد. در کنار نام بردن از این شخصیت، گاهی هم از بزرگی حاج‌قاسم در برابر او برایمان می‌گفتند. وقتی به‌صورت جدی وارد عرصه مستندسازی شدم، شروع به پژوهش جدی درباره این شخصیت و این سوژه کردم که حاصلش تبدیل به این مستند شد.

ویژگی‌های عجیب شخصیت عیدوک

در بخشی از مستند اشاره می‌شود که او در یک غار گرفتار می‌شود که تنها یک دهانه داشته و در محاصره مأموران هم قرار می‌گیرد اما موفق به فرار از آن غار می‌شود! او با درگیری و زرنگی موفق به فرار از این موقعیت می‌شود. او شناخت کاملی از کوهستان‌های آن منطقه داشته و به همین دلیل به راحتی فرار می‌کرده است. او از ۱۲ سالگی به‌عنوان یک فراری در کوهستان زندگی می‌کرده و اولین قتلش را هم در همان سن ۱۲ سالگی انجام می‌دهد. از همان روز به همراه پدرش تبدیل به یک فرد فراری می‌شود.

چالش‌های فنی ساخت مستند عیدوک بامری

کارگردان مستند «عیدوک» درباره چالش‌های فنی مستند «عیدوک» عنوان کرد: مهمترین چالش من در شروع فرآیند ساخت این مستند، نداشتن آرشیو بود. شاید به اندازه ۱۰ دقیقه هم در ابتدای کارم آرشیو در اختیار نداشتم. اما دل به دریا زدم و در واقع در حین کار بود که آرشیوها را پیدا کردم. در فرآیند کارگردانی هم شخصیت‌پردازی برایم بسیار مهم بود و از نظرم عیدوک یک ضدقهرمان جذاب بود. از طرف دیگر قهرمان جذابی به‌نام حاج قاسم هم داشتیم. تصویری از حاج‌قاسم در این فیلم ارایه کرده‌ام که مردم کمتر آن را دیده‌اند.
وی یادآور شد: در این مستند هم به لحاظ چهره و عکس، هم به لحاظ نوع تصاویر و برخوردی که از حاج قاسم شاهد هستیم، تصویری به‌کل متفاوت ثبت شده است. حاج‌قاسم در دوره دفاع مقدس با دشمنی مشخص جنگیده بود اما در بازه روایت این فیلم او را در حال نبرد با اشراری می‌بینیم که در میان مردم عادی زندگی می‌کردند. حاج‌قاسم واقعاً در ۶ سال حضورش در جنوب غرب کشور، کارهای عجیب و غربی را به انجام رساند که از نگاه من، در نوع خودش یک دفاع مقدس دیگر بود.
دانلود مستند عیدوک بامری
دانلود مستند عیدوک بامری
پیشنهاد فیلم مستند

هویدا (5قسمت)

مشاهده و دانلود

دانلود مستند عیدوک بامری تلوبیون

علیرغم جستجوی کاربران تحت عناوین “مستند عیدوک بامری شبکه مستند” و “مستند عیدوک بامری اپارات” و “مستند عیدوک بامری شبکه دو” یا “دانلود مستند عیدوک بامری روبیکا”, متوجه شدیم کامل ترین و با کیفیت ترین نسخه این مستند را می توانید از طریق دکمه زیر از سایت تلوبیون به صورت آنلاین تماشا و یا کاملا رایگان دانلود نمایید.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.
TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ