دوربین چراغ قرمز چگونه کار می‌کند؟

در این نوشته میبینیم چرا دوربین چراغ قرمز به وجود آمد و نحوه عملکرد آن را با هم بررسی خواهیم نمود. در ادامه با تی وی مستند همراه باشید...
Red light camera
فهرست مطالب

در این نوشته میبینیم چرا دوربین چراغ قرمز به وجود آمد و نحوه عملکرد آن را با هم بررسی خواهیم نمود. در ادامه با تی وی مستند همراه باشید…

پیشنهاد فیلم مستند

اتوبان

مشاهده و دانلود

عبور متخلفین از چراغ قرمز

براساس گزارش مؤسسۀ ایمنی بزرگراه‌ها، دلیل اصلی ۲۲ درصد از تصادفات در آمریکا به خاطر عبور غیرمجاز متخلفین از چراغ قرمز است.

هر ساله این تصادفات جان صدها انسان را می‌‌گیرد و میلیون‌ها دلار خسارت مالی بر جای می‌گذارد و به نظر می‌رسد که میزان این خسارات هر ساله افزایش می‌یابد.

امروزه در اغلب شهرها، برای شناسایی متخلفین، دوربین‌های چراغ قرمز در حال نصب هستند که به طور خودکار، مدارک معتبری برای تعقیب این افراد جمع‌آوری می‌کنند.

اگر شما از چراغ قرمز عبور کنید یا سرعت شما در تقاطع بیش از حد مجاز باشد، باید تا چند روز دیگر منتظر نامه‌ای از ادارۀ راهنمایی و رانندگی باشید که شما را به دادگاه دعوت می‌کند!

در این بخش شما را با اجزاء تشکیل‌دهندۀ این سیستم و نحوۀ ردیابی متخلفان آشنا خواهیم کرد.

نحوۀ کار دوربین‌های چراغ قرمز

دوربین‌های چراغ قرمز از فناوری‌های جدید کمک می‌گیرند، ولی در عین حال سیستم ساده‌ای دارند.

هر دوربین چراغ قرمز از سه جزء تشکیل شده‌ است:

  1. یک یا چند دوربین عکاسی
  2. یک یا چند مدار حسگر
  3. یک کامپیوتر

هنگامی که اتومبیلی از چهارراه عبور می‌کند، حسگرهایی که در سر تقاطع‌ها قرار دارند، عبور اتومبیل را تشخیص می‌دهند و به کامپیوتر مرکزی اطلاع می‌دهند.

اگر چراغ قرمز باشد، کامپیوتر مرکزی به دوربین‌ها دستور می‌دهد تا از اتومبیل عکس بگیرند.

اغلب سیستم‌ها، از دو دوربین استفاده می‌کنند. دوربین اول از روبرو و هنگامی که اتومبیل وارد تقاطع می‌شود و دوربین دوم در وسط تقاطع و از پشت اتومبیل عکس می‌گیرد تا هم راننده و هم پلاک اتومبیل مشخص باشند.

در کامپیوتر مرکزی، تاریخ، زمان و سرعت اتومبیل متخلف ثبت می‌شود و مأمورین راهنمایی و رانندگی با بررسی این عکس‌ها، مشخصات صاحب اتومبیل را پیدا می‌کنند و او را جریمه می‌کنند.

حسگرهای دوربین چراغ قرمز

همان‌طور که گفته شد، حسگرها نقش مهمی در سیستم کنترل چراغ قرمز دارند.

این حسگرها در اصل رشته سیم‌هایی هستند که در زیر آسفالت‌های تقاطع‌ها نصب شده‌اند.

این کابل‌ها به یک منبع انرژی برق و یک کنتور متصل هستند.

اگر شما قوانین الکترومغناطیس را خوانده باشید، حتماً می‌دانید که اگر از سیمی جریان الکتریکی عبور کند، حول آن سیم یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.

هنگامی که وسیلۀ فلزی از روی مدار حسگر عبور می‌کند، میدان مغناطیسی حول مدار هم تغییر می‌کند.

با اندازه‌گیری مداوم اندوکتانس مدار توسط کنتور متصل به آن، سیستم متوجه می‌شود که وسیله‌ای روی مدار قرار دارد یا در حال عبور از آن است.

مدارهای حسگرها را اغلب به صورت مستطیل‌های زوج و موازی طراحی می‌کنند تا میدان مغناطیسی مدارات موازی همدیگر را تقویت کنند.

در شکل زیر، نمونۀ این مدارات حسگر را می‌بینید که در زیر آسفالت خیابان کار گذاشته شده‌اند.

نمونۀ مدارات حسگر دوربین چراغ قرمز
نمونۀ مدارات حسگر دوربین چراغ قرمز

با تغییر میدان القایی حسگرهای آهنربای الکتریکی کار گذاشته شده در زیر آسفالت، سیستم مرکزی متوجه عبور اتومبیل می‌شود و برای کنترل ترافیک تقاطع‌ها هم از این حسگرها استفاده می‌کنند.

اگر تعداد اتومبیل‌های پشت چراغ قرمز زیاد شوند، کامپیوتر مرکزی به کمک حسگرها این مسئله را تشخیص می‌دهد و بسته به میزان ترافیک، زمان سبز شدن چراغ‌ها را تنظیم می‌کند.

نقش دوربین‌های چراغ قرمز در دهۀ اخیر بسیار جدی گرفته شده است.

این دوربین‌ها علاوه بر روان کردن ترافیک تقاطع‌ها به پلیس‌ها هم در مجازات متخلفینی کمک می‌کنند که جان و مال مردم را به خطر می‌اندازند.

بعد از این، هربار که پشت چراغ قرمز توقف کردید، به خاطر خواهید آورد که این دوربین‌ها ۲۴ ساعته با چشمانی باز مراقب هستند تا شما به سلامت از تقاطع‌ها عبور کنید!

نحوه کار دوربین های چراغ قرمز
نحوه کار دوربین های چراغ قرمز

اگر تعداد اتومبیل‌های قرار گرفته روی حسگر تنظیم ترافیک زیاد باشد، کامپیوتر مرکزی به تشخیص خود زمان تغییر چراغ قرمز را کاهش خواهد داد.

در زمانی هم که چراغ قرمز است، اگر اتومبیلی از روی حسگر تشخیص تخلف عبور کند، دو دوربین مستقر در طرفین چهارراه اقدام به گرفتن عکس از اتومبیل متخلف می‌کنند و آن را به ادارۀ پلیس مرکزی ارسال می‌کنند.


کلمات کلیدی: چراغ قرمز چراغ سبز , چراغ قرمز قدیمی , قوانین چراغ قرمز , قوانین چراغ قرمز در چهارراه ها , چراغ قرمز جریمه , چراغ قرمز جاده , دوربین چراغ قرمز جریمه , طولانی ترین چراغ قرمز جهان , رمان پشت چراغ قرمز جلد اول , چراغ قرمز چشمک زن , چراغ قرمز هوشمند , جریمه چراغ قرمز , چراغ قرمز خیابان , عکس چراغ قرمز خودرو , چراغ قرمز به چه معناست , چراغ قرمز ماشین

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ