مستند این رل اخیراً توسط مؤسسه آرمان مدیا و به کارگردانی حسین شمقدری منتشر شده است. این مستند جنجالی و پر حاشیه, داستان جوانی مذهبی برای رهایی از نیازهای جنسی را روایت میکند.
در ادامه با تی وی مستند همراه باشید تا این فیلم را از زوایای گوناگون بررسی کنیم.
داستان مستند این رل
از نام و پوستر مستند «این رل» اینگونه متوجه میشویم که این مستند حول روابط امروزی دختر و پسرها میچرخد و در توضیح آن آمده:
این مستند حالوروز امروز جوانانی را نشان میدهد که از یکسو شرایط جامعه امکان ازدواج را برای آنها سخت کرده و از سوی دیگر حاضر نیستند تا تن به هر چیزی بدهند.
در این مستند پسری مذهبی به نمایش گذاشته میشود که نمیداند با نیاز جنسی خود چه کند؛ دوستش تلاش میکند از او پسری باب میل دخترهای امروزی بسازد.
برای همین ظاهر او را تغییر می دهد و او را به سر قرار میفرستند تا…
تیزر فیلم مستند این رل
در ادامه دغدغهی مستند «انقلاب جنسی»، «این رل» با موضوع رل زدن و تفاوت آن با ازدواج سنتی از دید دختر و پسرهای امروزی, ساخته شده که در ادامه تیزر معرفی این مستند پر حاشیه را تماشا میکنیم.
حسین شمقدری کارگردان سری مستندهای انقلاب جنسی و میراث آلبرتا، اخیراً اقدام به ساخت مستندی در ادامه مستندهای جوان پسند خود نموده است.
مستند « این رل » به سوژه داغ ارتباط دختر و پسر میپردازد و تفاوت های دوستی و رابطه را با ازدواج نشان میدهد.
مستند، روایت داستان امیرحسین است که پس از عشق نافرجامش با شقایق، همه انگیزه های خود را برای ارتباط با دختران دیگر از دست داده است…
هاشم بافقی روای مستند برای ارضاء میل جنسی امیر حسین، انواع روش های مختلف را امتحان میکند!
حتی برای او سوژه های ساعتی پیدا میکند، اما امیرحسین به دلیل عذاب وجدان، میل به ارتباط ندارد.
پس در نهایت به او روش های مخ زنی و دلبری از دختران را میآموزد که بتواند عشقی برای ازدواج پیدا کند اما …
دانلود رایگان مستند این رل
اگر چه نسخه های کم کیفیت و ناقص این مستند در برخی سایت های اشتراک گذاری ویدیو نظیر یوتیوب پیدا میشود؛ اما نسخه با کیفیت و کامل و بدون سانسور مستند این رل را تنها از طریق سایت یک فیلم دانلود نمایید.
نقدهای نوشته شده بر این مستند جنسی
گرچه در ابتدای این فیلم هشدار داده میشود که:
مخاطب گرامی! در این فیلم راوی نمادی از جامعه و شرایط امروز آن است. لذا موقعیتهایی در فیلم وجود دارند که لزوما حضور در آنها مورد تایید سازندگان نیست و تنها برای بازنمایی از وضعیت امروز جامعه به نمایش گذاشته شده است.
اما مستندساز، انتها را باز گذاشته است و باید منتظر ساخت سری های بعد آن بود، به همین خاطر میتوان انتظار داشت که نقاط ضعف قسمت اول در قسمت های بعد برطرف گردد.
با اینحال نقد هایی توسط منتقدین صاحب نام بر این مستند جنجالی وارد شده است که در ادامه تعدادی از آنها را میخوانیم:
نقد محمدمهدی ابراهیمی نصر
محمدمهدی ابراهیمی نصر مستندساز و پژوهشگر حوزه فرهنگ نقدی بر این مستند نوشته که در ادامه میخوانید:
حسین شمقدری و تیمش در آرمان مدیا محصول جدیدی را با نام «این رِل» عرضه کردهاند. فیلم جدید شمقدری که تعمد دارم لفظ معنادار «مستند» را درباره آن استفاده نکنم، نتیجه واضح اشتباه گرفتن مستند با کلیپهای اینستاگرامی است.
سازندگان در توضیح این فیلم مستند گفتهاند در ادامه دغدغه مستند «انقلاب جنسی»، «این رِل» بازنمایی حال و روز امروز جوانانی است که از یکسو شرایط جامعه امکان ازدواج را برای آنها سخت کرده و از سوی دیگر حاضر نیستند تا تن به هر چیزی بدهند، اما نکاتی که در ادامه میآید، نادرستی این ادعا را اثبات میکند:
استفاده نکردن از متخصصان و پژوهشگران حوزه اجتماعی
یکی از پرتکرارترین ایرادها به فیلمهای قبلی شمقدری و آرمان مدیا پرمدعا و در عین حال غیر پژوهشی بودن آنها بود.
این اشکال به نحو دقیقی! این بار حل شده است و سازندگان به جای کارشناس مرتبط و پژوهش دقیق درباره خود موضوع، از دو سه کارشناس استایلیست، زبان بدن و دیجیتال مارکتینگ استفاده کردهاند.
دقیقاً مثل اینکه کسی درباره استقبال کم جوانان از مسجد بخواهد مستند بسازد و برود از یک کارشناس لوله کشی آب دعوت کند، به این علت که هر جوان و پیری که بخواهد مسجد برود باید با آب وضو بگیرد!
واقعیت این است که « این رل »، بیش از یک «دغدغه» نیست.
مستند اجتماعی به دلیل حساسیت موضوعات که به آنها میپردازد، مقدمات پژوهشی ویژهای میطلبد.
لفظ «مستند» در عنوان این سینما، شاهد آن است که نمیتوان از طرفی ادعای ساخت فیلم مستندی را داشت و از طرفی دیگر به پژوهش در خصوص آن بی اعتنا بود.
در مستند اجتماعی زمانی سوژهای متولد میشود که یک پژوهش اهمیت، ابعاد و فوریت آن را شناسایی کرده باشد.
زمانی که فیلمی مستند مبتنی بر پژوهشی معتبر، ساخته شود، هر سکانس از فیلم حکم قطعهای از پازلی را دارد که مقدمه، استدلال و نتیجه فرضیه مستندساز را تکمیل میکند.
حجم عمدهای از سکانسهای فیلم «این رِل»، بیش از آنکه پازل یک فرضیه پژوهشی را تکمیل کند، در خدمت فروش و ترند شدن محصول است.
مستند +18
فیلم «این رِل» با نشان ۱۸+ منتشر شده است و این درج عدد گویا امر را بر سازندگان مشتبه کرده است که میتوانند با مبتذلترین حالت ممکن به روایت بپردازند.
به لحاظ اخلاقی یک فیلمی را شاهدیم که صحنههای سخیفی دارد.
نه مثبت هیجده و نه عنوان اینکه فیلم کمدی است، هیچکدام مجوز برخی صحنهها را نمیدهد. از جمله حجم عمده مکالمات هاشم بافقی (راوی مستند) با مسئول بنگاه خرید و فروش ماشین که برای برکت کسب و کارش به معرفی موارد ازدواج موقت میپردازد.
فیلم به شکل واضحی آموزش مخزنی به جوانان مذهبی است.
مساله به هیچ وجه بیان تلخ برخی اتفاقات ناگوار در جامعه نیست.
کسی که فیلم میسازد و مدعی”مستند” بودن آن است، مجاز نیست بی اعتنا به اخلاق و تأثیر فیلمش، هرچه خواست بگوید.
اولویت سکس در ازدواج از نگاه مستند این رل
آنچه در فیلم با آن مواجهیم (و شاید با ذهنیت سازندگان متفاوت باشد) جنسیزده ترین نگاه به مساله ازدواج است.
در منطق فیلم، ازدواج نه آرامش، همدم داشتن، تعلق همیشگی به همسر، عشق ورزیدن و نیاز روحی که تنها و تنها یک نیاز جسمی است که روایت آن به صورتی «ضد زن» صورت گرفته است.
ازدواج در منطق فیلم «این رِل» مساوی است با سکس و زن مساوی است با غذا و مردان جامعه هم موجوداتی ترسیم شدهاند که زرنگهایشان سیر هستند و بی دست و پاهایشان گرسنه.
پرسیدن مداوم راوی از درصد میزان فشار جنسی سوژه و صحبتهایشان در هنگام پخت غذا در ابتدای فیلم مستند این رل موید این نکته است.
دستمالی کردن ارزش ها
برخی از ما خیال میکنیم چون جز جمعیتی محسوب میشویم اجازه داریم با برخی اتفاقات و مسائل شوخی کنیم.
مستند ساختن با نگاهی کاملاً انتقادی درباره دفاع مقدس ایرادی ندارد و اتفاقاً میتواند باب بحثها و گفتگوها را بگشاید اما «دستمالی کردن» اتفاقات مربوط به دفاع مقدس برای فراهم کردن خوراک تیزر فیلم جفاست.
استفاده از نوای صادق آهنگران مداح دفاع مقدس و سربند بستن راوی، پسر جوان و کارگردان برای فرستادن سوژه سر قرار «مخ زنی» در قطعه شهدای بهشت زهرا، قرار است متکفل بیان کدام قسمت از حرفهای اجتماعی سازنده باشند؟
عدم انجام تحقیق و پژوهش
اگر قسمتی از فیلم بتواند عنوان «مستند» بگیرد از دقیقه ۵۱ شروع میشود و متأسفانه ۱ دقیقه بیشتر ادامه پیدا نمیکند.
۵۰ دقیقه اول فیلم واقعاً اتلاف وقت است و وقتی پژوهشی «حتی گوگلی» انجام نشده باشد، ضررهای متعددی خصوصاً به مخاطب جوان میزند.
مستندساز در مستند اجتماعی رسالتی بر دوش دارد.
باید یا توصیفکننده خوبی باشد یا راه حلی جلوی پای مخاطب بگذارد؛ «این رِل» فرسنگها با این رسالت فاصله دارد.
و در نهایت
تیغ بیستوری در دست جراح حاذق و عالم، شفابخش است و در دست غیرعالم کشنده.
نقد کیوان مهرگان
کیوان مهرگان (روزنامه نگار و مستندساز) در صفحه اینستاگرامش در باره مستند این رل نوشت:
آرمان مدیا که یککمپانی ساخت و پخش مستند انقلابی است اخیرا مستندی رو منتشر کرده به اسم « این رل» دو خطی اش آموزش دختر بازی به بچه مذهبی هاست.
یه بچه مذهبی که اسیر شهوت جنسیه می خواد یکی روپیدا کنه تا باهاش ازدواج کنه.
در این مستند نحوه مخ زدن دخترا. رو گام به گام بهش آموزش می دن.
ایناش مهم نیست!
یه جایی از این مستند پسره قراره بره مزار شهدا و مخ دخترایی که سر مزار شهدا فاتحه می خونن رو بزنه.
قبل از حرکت به شیوه بدرقه رزمندگان زمان جنگ نوحه صادق آهنگران پخش می شه و حرکت پیشانی بند رزمندگان که در دهه ۶۰ برای شروع عملیات انجام می شد در این مستند برای شروع عملیات مخ زدن قهرمان فیلم باسازی می شه.
یک سکانس کمیک که اگر یک روزنامه نگار یا مستند ساز غیر اصولگرا مرتکب چنین کاری شده بود ده نمکی و الله کرم ارزشی و فشاری خاک خودشو و خاندانش رو به توبره می کشیدن.
چنان چپق اون مادر مرده رو چاق می کردن که تا هفتصد سال بنویسنش.
ولی خب مملکت مال ایناس.
خیلی ناراحتیم جمع کنیم بریم….
نقد محمد صادقی بر مستند in rell
محمد صادقی در روزنامه جوان نقدی بر این مستند با عنوان “تمسخر جوانی که گناه کردن را دوست نداشت!” نوشته که در ادامه میخوانید:
مستند «این رل» جدیدترین ساخته حسین شمقدری است که پیش از این با ساخت مجموعه مستندهای «انقلاب جنسی»، توجه خاص خود را به مسائل زیستجنسی نشان داده بود.
این فیلمساز جوان در مستند اخیر خود باز هم دست روی یکی دیگر از ابعاد زیستجنسی جوانان گذاشته است.
تفاوت اولیه «این رل» با دیگر ساختههای شمقدری این است که برخلاف مستندهای قبلی که خود راوی مستند بود، این بار روایتکننده شخص دیگری است.
در مستند «این رل» هاشم بافقی روایتگری میکند و مستند را به پیش میبرد.
برای بینندگان تلویزیون نام بافقی یادآور برنامه «از لاک جیغ تا خدا» است؛ مجموعهای که در آن به زندگی دختران محجبهای میپرداخت که پیشتر بدحجاب بودهاند، اما شهرت اصلی بافقی به روز ۱۷ اردیبهشت سال ۹۷ بازمیگردد.
در این روز مردمی که در مجتمع کوروش تهران حضور داشتند با صحنه حمله داعش به این مجتمع روبهرو شدند و دوربینهای موبایلی تصاویر این حمله را به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش کردند.
وحشت و ترس مردم از این حمله بازتاب زیادی داشت.
در جریان حمله به مجتمع کوروش که مشخص شد بخشی از تبلیغات فیلم «به وقت شام» بوده است، تصاویر جوانی تنومند با آرایش و گریم «شیشانی» فرمانده مشهور داعش سوار بر اسب دیده شد که به داخل مجتمع کوروش میآمد و در کانون توجهها بود.
او همان بافقی است که در «این رل» نقش راوی را بر عهده دارد.
در آن زمان ابراهیم حاتمیکیا با انتشار متنی ضمن اعلام بیخبری از ماجرا از چنین تبلیغی برای فیلمش ابراز ناراحتی و از مردم و کسبه وحشتزده عذرخواهی کرد.
او حالا و بعد از بیش از سه سال در کنار حسین شمقدری قرار گرفته که پس از تولید چند مستند با موضوع مسائل جنسی روی این مضمون متوقف مانده و گویا قرار نیست از آن دل بکند.
مستند «این رل» با هشدار سنی ۱۸+سال پخش شده است، با آنکه عملاً مخاطب این مستند همان گروه سنی هستند که از دیدن آن نهی شدهاند و دغدغهای که در این فیلم به آن پرداخته شده، چیزی است که همه افراد گروه سنی نوجوان و جوان با آن درگیر هستند.
داستان مستند «این رل» تلاش بافقی برای نجات یک جوان مذهبی از تنگنای جنسی است.
بافقی همه راههایی را که میداند به پسری به نام «امیر حسین» میآموزد تا وی را موفق به برقراری ارتباط با جنس مخالف و تأمین نیازهای جنسی کند.
«امیر حسین» که سوژه مستند «این رل» است، هیچ وقت در طول مستند به طور کامل به مخاطب معرفی نمیشود و همین موضوع اولین نقطه ضعف کار است، زیرا بیننده نمیتواند از آنچه شمقدری و بافقی در پی نشان دادن آن از شخصیت «امیر حسین» هستند، برداشتی مستقل داشته باشد.
در طول مستند بیننده متوجه میشود شخصیت اصلی ماجرا، دانشجوی فیزیک در یکی از دانشگاههای معتبر است و مدتی نیز با یک دختر در ارتباط دوستانه بوده است.
درباره علت قطع رابطه امیرحسین با آن دختر توضیح واضحی داده نمیشود، اما مشخصاً دیده میشود که این دو نفر حتی در مصاحبههای تلویزیون نیز حضور داشتهاند و باهم به کوهنوردی میپرداختند.
اکنون آن دختر، «امیر حسین» را در همه شبکههای اجتماعی و حتی در تماس تلفنی «بلاک» (مسدود) کرده است.
امیرحسین مذهبی است و به دنبال راهی برای مدیریت نیاز جنسی خود است.
او روزها با روشهای غیرمعمولی، چون غرق مصنوعی تلاش دارد از فکر گناه دوری کند و شبها به قهرمانان والیبال ایتالیا که تصاویرشان را به دیوار و سقف اتاقش چسبانده فکر میکند تا از افکاری که ذهنش را احاطه کرده دور شود.
یکی از سکانسهای قابل تأمل «این رل» رفتن امیرحسین و بافقی به دفتر مؤسسهای است که در کنار دلالی فروش خودرو، زنانی را برای صیغه شدن به مردها معرفی میکند و در آنجا مدیر مجموعه از برکت درآمد ناشی از این کار و درآمد سرشار آن برای زنان میگوید.
در بخشی عجیب از این سکانس حتی اشاره میشود که زنان متاهل با رضایت همسران خود برای همکاری مراجعه میکنند که مؤسسه آنها را قبول نمیکند!
قهرمان یا قربانی؟!
در مستندهای شخصیت محور یا «پرتره» که میتوان «این رل» را نیز در همان گونه طبقهبندی کرد، شخصیت محوری مستند قهرمان داستان است.
فیلمساز در این گونه آثار تلاش میکند تصویری جامع از شخصیت قهرمان را به نمایش بگذارد، حتی اگر آن شخص ضعیفترین و بیگناهترین فرد ممکن باشد، مستندساز صرفاً به عنوان یک آیینه عمل میکند و قضاوت را بر عهده مخاطب میگذارد.
ولی در «این رل» شمقدری به عنوان کارگردان و بافقی به عنوان بازیگر و راوی کار، عملاً «امیر حسین» را به قربانی تبدیل میکنند و در طول کار بیننده بارها تحقیر شدن وی از سوی آن دو نفر را مشاهده میکند.
«امیر حسین» از سوی بافقی و شمقدری تحت کنترل قرار میگیرد و آنها هستند که او را مانند یک ربات به پیش میبرند و وادار میکنند تا رفتارهای خاصی داشته باشد. بافقی به او راه «مخ زدن» را یاد میدهد و تلاش میکند تا وی بتواند با یک دختر دوست شود! این کار باعث میشود بیننده به این فکر کند که راوی خودش در انجام چنین اعمالی استاد است که حالا به شاگرد خود چنین راهی را یاد میدهد!
مزار شهدا محل خوب مخزنی!
یکی از نقاط تاریک مستند «این رل» راهنمایی قربانی مستند برای ایجاد رابطه با دختران محجبهای است که از سر ارادت بر سر مزار شهدا حاضر میشوند و در آنجا ذکر و دعا میخوانند!
اگر چه «امیرحسین» در این کار نیز به ظاهر شکست میخورد، ولی القای این تفکر از سوی بافقی و شمقدری که میتواند در آن فضای معنوی هم «مخ بزند» کاری است که حتی در کارزارهای تبلیغاتی افرادی مثل مسیح علینژاد هم دیده نشده است!
این کار آیا جز ایجاد فضای بدبینی و سوءظن در میان خانوادههای مذهبی که دخترانشان بر سر مزار شهدا حاضر میشوند، حاصل دیگری در بر دارد؟
«این رل» در حالی به پایان میرسد که بافقی در تماس تلفنی با «امیرحسین» متوجه میشود که در شب «بله برون» وی و دختری که بر سر مزار شهدا با او آشنا شده، پدر دختر خواستههایی را مطرح کرده و همه چیز به هم خورده است.
«امیرحسین» که در ابتدای مستند خود را از گناه دور میکند، مدعی میشود دیگر مخ زدن را یاد گرفته است.
«این رل» با یک سؤال بزرگ به پایان میرسد، بیننده از خود میپرسد «خب که چی؟» قربانی کردن جوان سادهای مثل «امیرحسین» چه دستاوردی جز دیده شدن «این رل» داشته است؟!
پست های اینستاگرامی حسین شمقدری درباره مستند این رل
حسین شمقدری ویدیوی زیر را با کپشنی که در ادامه میخوانید روی پیج اینستاگرامی خود منتشر کرده است:
امیرحسین مخ زدن بلد نیست، امیرحسین تیپ زدن بلد نیست، امیرحسین حتی از دید بعضیا چندشه
اما همین امیرحسینها برای ازدواج قابل اعتمادترند یا…
انگار کمپینِ #امیرحسین_چندش_نیست داره راه میافته
- پ.ن۱: حرف نارونها در مورد درست ارتباط برقرار کردن صحیح هست چه برای شروع یک رابطه و چه پس از ازدواج، معضل بسیاری از جوانهای امروز
- پ.ن۲: همین امروز یک خانم پیغام داد که بدلیل اینکه همسرش بلد نیست رابطه برقرار کنه در حال طلاق است
- پ.ن۳: کدوم دخترای مجرد حاضرن همسر فردی شبیه امیرحسین بشن؟
گرچه واکنش های مثبت و منفی نسبت به این مستند خیلی زیاد بوده, اما همچنان این مستند به عنوان یکی از جنجالی ترین مستند های ایرانی با موضوع رابطه دختر و پسر در بین مستندهای ایرانی تبدیل به یک سوژه داغ شده…
یک پاسخ
من خریدم و دیدم