مستند آتش جاوید | زندگی و مرگ پروانه فروهر

مستند سیاسی و جنجالی آتش جاوید از آپارات بی بی سی در مورد زندگی و فعالیت‌های پروانه فروهر تا مرگ مشکوک او با استفاده از تصاویر آرشیوی
دانلود مستند آتش جاوید
فهرست مطالب

مستند آتش جاوید یک اثر در مورد زندگی و مرگ پروانه فروهر است. این مستند در برنامه‌ی آپارات شبکه‌ی بی بی سی پخش شده است. کارگردانی و ساخت این مستند بر عهده‌ی سپهر عاطفی بوده است. در میان آثار تولید شده در مورد پروانه فروهر این مستند جزو جدیدترین‌ها به شما می‌رود. این مستند به بخش‌هایی از زندگی پروانه فروهر اشاره می‌کند که از رهبران جنبش دانشجویی به شمار می‌رفت. مهمانان این برنامه هر کدام از دیدگاه خود در مورد پروانه فروهر که در سال‌های پیش از انقلاب علیه حکومت فعالیت می‌کرد پرداخته‌اند. پروانه فروهر که نشریه‌ی جبهه ملی را اداره می‌کرد توسط مصاحبه شوندگان از جمله دختر ایشان بیشتر معرفی می‌شود. پروانه فروهر از جمله فعالین دگرگونی خواه به شما می‌رفت. در این مستند به نحوه‌ی مرگ دردناک او طی جریان مشکوک قتل‌های زنجیره‌ای اشاره می‌شود.

تأثیر گذاری مستند آتش جاوید روی مخاطب

به دلیل اینکه پروانه فروهر مرگ دردناکی را تجربه کرد مستند آتش جاوید یک فضای احساسی را در بیشتر مواقع به نمایش می‌کشد. در این مستند افرادی مثل نسرین ستوده حضور دارند. نسرین ستوده فردی است که فعال حقوق زنان محسوب می‌شود و نظرات خود در مورد پروانه فروهر را در این مستند بیان می‌کند. زندگی سیاسی پروانه فروهر با شعار نوشتن روی دیوار شوروی در اعتراض به اشغال قفقاز وارد مرحله‌ی عملی شد. در این مستند از چند فعال سیاسی دیگر هم برای صحبت در مورد پروانه فروهر استفاده شده است. مصاحبه شوندگان در این فیلم اشاره می‌کنند که پروانه فروهر در دوران زندگی خود چگونه به انجام فعالیت‌های سیاسی پرداخته و در مسیری که حس می‌کرد بهتر می‌باشد به فعالیت خود ادامه داده است.

دانلود مستند آتش جاوید
در مستند آتش جاوید از مصاحبه‌ی اشخاص متفاوت استفاده شده که به شرح زندگی و فعالیت سیاسی پروانه فروهر می‌پردازند.

شرح زندگی و فعالیت سیاسی پروانه فروهر

به دلیل زندگی و حیات سیاسی منحصر به فردی که پروانه فروهر داشته این مستند می‌تواند اطلاعات جالبی را به مخاطبان خود بدهد. در این مستند میان مصاحبه‌ها، فیلم‌های آرشیوی هم به تناوب نمایش داده می‌شوند. تصاویر آرشیوی که در این مستند به نمایش درآمده در واقع آخرین مصاحبه‌ی پروانه فروهر محسوب می‌شود که یک خبرنگار آلمانی آن را تهیه کرده است. اکثر مصاحبه شوندگان در این مستند اشاره می‌کنند که پروانه فروهر تا چه حد سیاستمداری آرمان‌خواه بوده و برای اهداف و حقوقی که به آنها اعتقاد داشته مبارزه می‌کرده است. اگر شما علاقه‌مند به تماشای مستندی درباره‌ی تاریخ معاصر ایران هستید این فیلم می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما بگذارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد این مستند می‌پردازیم و در انتها یک سایت برای دانلود مستندهای متفاوت به شما معرفی می‌نماییم.

پیشنهاد فیلم مستند

قتل بن لادن

مشاهده و دانلود

تصاویر آرشیوی در مستند آتش جاوید

تصاویر آرشیوی استفاده شده در مستند آتش جاوید برگرفته از یک گزارش تصویری می‌باشد که یک خبرنگار آلمانی از پروانه فروهر ضبط کرده است. در این مستند که توسط خبرنگار آلمانی تولید شده پروانه فروهر صحبت‌هایی در مورد زندگی و عقاید خود مطرح می‌کند. پروانه فروهر در این فیلم بیان می‌کند که دیدگاه کلی او در مورد سیاست چگونه است. همسر پروانه فروهر که داریوش فروهر نام داشت در این مستند در مورد زمانی که وزیر کار شده بود صحبت می‌کند.

به دلیل اینکه پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای در حافظه‌ی جمعی ایرانیان تأثیر زیادی گذاشت چنین مستندی به خصوص برای کسانی که به مسائل تاریخی و سیاسی علاقه دارند جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. پرستو فروهر، فرزند پروانه فروهر در این فیلم صحبت‌هایی در مورد مادر خود بیان می‌کند. پرستو فروهر در این مستند می‌گوید که هنوز هم یاد پدر و مادرش را در خاطر دارد. دختر پروانه فروهر در این فیلم می‌گوید که به هیچ وجه و در هیچ زمانی تصور نمی‌کرده است روزی برسد که در کنار پدر و مادر خود نباشد. این مستند به دلیل اینکه در مورد دو شخصیت سیاسی تولید شده طبیعتاً یک ژانر سیاسی پیدا می‌کند. مستندهای سیاسی مانند این فیلم در واقع بازتاب دهنده‌ی دیدگاه سازندگان آن هستند و نشان می‌دهند که سازنده در مورد جهان چگونه فکر می‌کند. به دلیل اینکه مستند آتش جاوید یک فضای احساسی دارد این موضوع نشاند می‌دهد که مستندساز یک دیدگاه دلسوزانه به موضوع داشته است.

مستند آتش جاوید
شما با دیدن مستند آتش جاوید می‌توانید آشنایی بیشتری با تیپ شخصیتی پروانه فروهر پیدا کنید و او را بهتر بشناسید.

نمایش شخصیت پروانه فروهر در این مستند

معمولاً مستندهایی که در مورد مسائل سیاسی تولید می‌شوند به آثاری جنجال برانگیز تبدیل می‌شوند. این فیلم مستند مخاطب را به سال‌ها قبل می‌برد و تصویری از یک شخصیت سیاسی که در دهه‌ی هفتاد فعالیت‌های دگرگونی خواهانه می‌کرده است را نمایش می‌دهد. افرادی که اتفاقات سال 77 و اخبار مربوط به قتل‌های زنجیره‌ای را دنبال کرده‌اند با این فیلم ارتباط بیشتری برقرار خواهند کرد. این مستند نشان می‌دهد که پروانه فروهر علی رقم اینکه فعالیت‌های سیاسی سختی داشته اما همیشه یک فرد خوش رو خندان بوده است. پروانه فروهر جزو افراد خشونت پرهیز به شمار می‌آمد. به طور کلی این مستند باعث می‌شود مخاطب تا حد زیادی با تیپ شخصیتی پروانه فروهر آشنا بشود. تصاویری که در این مستند پخش می‌شود حدوداً در یک بازه‌ی تقریباً ۳۰ساله تولید شده به دلیل اینکه در دهه‌ی هفتاد از پروانه فروهر گزارش گرفته شده و بخش مصاحبه هم در سال‌های ضبط شده است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این مستند می‌دهیم.

دانلود مستند آتش جاوید
دلیل گذاشتن نام آتش جاوید روی این مستند منتقل کردن این حس است که با وجود غیبت پروانه فروهر، راه او زنده مانده است.

دلیل نام‌گذاری مستند آتش جاوید

دلیل نام‌گذاری مستند آتش جاوید این بوده که مفهوم زنده بودن دگرگونی خواهی را منتقل بکند. در واقع این مستند نشان می‌دهد که با وجود غیاب کسانی مثل پروانه فروهر هنوز هم افرادی هستند که دوست دارند بدون خشونت از حقوق انسانی دفاع کنند. این فیلم اولین بار در برنامه‌ی آپارات بی بی سی فارسی که موضوع آن فیلمسازی می‌باشد پخش شده است. اگر تمایل به دانلود این مستند و سایر آثار مشابه دارید می‌توانید از طریق سایت تی‌وی مستند اقدام به دانلود آن نمایید.

پرسش های پرتکرار درباره مستند آتش جاوید

پروانه اسکندری یا پروانه فروهر کیست؟

پروانه فروهر از رهبران جنبش دانشجویی و سپس حزب ملت ایران و جبهه ملی ایران بود. او نخستین زنی بود که به‌ عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران درآمد.

پروانه فروهر چگونه به قتل رسید؟

او و همسرش، داریوش فروهر در شب یکم آذر ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ایران، فجیعانه کشته‌شدند.

ش‍ای‍د ی‍ک روز س‍روده پ‍روان‍ه ف‍روه‍ر است؟

پس از مرگ پروانه فروهر، دخترش پرستو فروهر، شعرهای برگزیده او را گردآورد و ۱۳۷۹ در کتاب «شاید یک روز» از انتشارات جامعه ایرانیان به چاپ رساند.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی علاوه بر دانلود مستند بیرون از گهواره، امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ