مستند رویاهای دم صبح | پشت پرده کانون اصلاح و تربیت دختران نوجوان

مستند رویاهای دم صبح ساخته مهرداد اسکویی, ناگفته ها و زوایای پنهان زندگی دختران نوجوان 16-17 ساله در کانون های اصلاح و تربیت بدون سانسور
مستند رویاهای دم صبح
فهرست مطالب

مستند رویاهای دم صبح، روایتی باورنکردنی از روزهای تلخ و شیرین دخترانی است که خواسته یا ناخواسته در کانون اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند. با این فیلم می‌توانید به تمام دلایل صادقانه‌ای که می‌تواند نوجوانان را در آشفتگی و وحشت قرار دهد، آشنا شوید. همچنین با این فیلم، لمس امیدها و آرزوهای دختران نوجوان بسیار جذاب و باورنکردنی خواهد بود.

قهرمان این فیلم دختران 16 الی 17 ساله‌ای هستند که در کنار قربانی بودن، مجرم نیز هستند. بنابراین دور از ذهن نیست که: این فیلم را در حیطه و دسته بندی جامعه قرار داد تا موضوع دختران آسیب دیده. در این فیلم می‌توان شاهد خلاقیت منحصر بفرد فیلم ساز بود. چرا که بر خلاف بسیاری از فیلم‌هایی که پسران را به چالش می‌کشند، حال از دختران به حاشیه کشیده شده، تصویری خیره کننده ترسیم شده است.

پیشنهاد فیلم مستند

زندانی ابدی

مشاهده و دانلود

مستند رویاهای دم صبح کاری از مهرداد اسکویی

مستند رویاهای دم صبح یکی از بهترین فیلم‌های تولید شده توسط مهرداد اسکویی است. مهرداد اسکویی یکی از فیلم سازان بسیار برجسته در کشور است که فیلم‌های وی نه تنها در داخل از کشور، بلکه در خارج از کشور نیز از جوایز خاصی برخوردار شده‌اند. این فیلم از جمله فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم لندن به عنوان بهترین مستند شناخته شده است. همچنین این فیلم با حضور در 130 جشنواره به عنوان پرافتخارترین مستند از آن یاد شده است.

در مستند رویاهای دم صبح می‌توان شاهد گوشزد کردن اهمیت امر مسئولیت جامعه در برابر نوجوانان به حاشیه کشیده شده، بود. این فیلم یک موضوع جهانی را پوشش داده که با ترسیم آن در ایران، بسیار پررنگ‌تر و جذاب‌تر نیز شده است. در سراسر جهان می‌توان شاهد بسیاری از نوجوانان به حاشیه کشیده شده بود که هر کدام از حرف‌های نهفته بسیار زیادی را در بر دارند. در این فیلم می‌توان شاهد به چالش کشیده شدن تمام افراد به حاشیه کشیده شده جهان بود که حتی با تلاش‌های زیاد هم نمی‌توانند از مخمصه‌ها رهایی یابند.

مستند رویاهای دم صبح
رویاهای دم صبح

خلاصه این مستند پرطرفدار

مستند رویاهای دم صبح در مورد دختران زیر 18 سالی ساخته شده است که تحت نظارت کانون اصلاح و تربیت در شهر تهران هستند. این فیلم ادامه فیلم‌های قبلی: روزهای بی تقویم و آخرین روزهای زمستان، می‌باشد. از مهمترین قسمت‌ها در این فیلم می توان به سخنان دختران زیر 18 سال اشاره کرد که باید سرشار از عشق، علاقه و شادی باشد.

  • شبی تصمیم به قتل پدر خود گرفتیم.
  • اسم من 651 است. (651 مقدار موادی است که از من گرفتند.)
  • با سرقت مسلحانه، خفتگیری، زورگیری، آدم ربایی و … امرار معاش می کردیم که حکمش شد اعدام!
  • زندگی کردن با آرزوی مردن

همانطور که اشاره شد، این فیلم به نوعی ادامه‌ی فیلم‌های قبلی (کانون‌ پسرهای نوجوان) مهرداد اسکویی است که ساخت آن به مدت 7 سال به طول انجامیده است. ساخت فیلم‌های قبلی این تفکر را در ذهن خلاق فیلم ساز پدید آورد که تفاوت شرایط دختران و پسران در این مراکز چیست؟ بنابراین صرف زمان طولانی برای دریافت مجوزهای مختلف، وی را برای تلاش بیشتر ترغیب می‌کرد. باورکردنی نیست که این حجم از جذابیت فقط با وجود کارگردان، فیلمبردار و صدابردار در مدت زمان 20 روز، خلق شده باشد. علی رغم برخورداری از یک سوژه حساس، می‌توان شاهد حضور این فیلم پرشور در جشنواره ایران و دریافت جایزه ارزشمند نیز بود.

نقاط ضعف و قوت مستند رویاهای دم صبح

با نگاه عامیانه به مستند رویاهای دم صبح، شاید بتوان شاهد بدبختی، فقر، نداری و غیره باشید. در حالی که با یک بررسی بسیار کوتاه، می‌توان به قدرت و مقاومت درونی بسیاری از  دختران نوجوان پی برد. در این فیلم خواهید دید که حتی با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار زیاد، می‌توان همچنان به بهترین شکل ممکن زندگی کرد. این افراد به راحتی بدترین روزهای خود را به تجربه و دستیابی به بهترین روزها، مبدل می‌کنند.

در قسمتی از فیلم، دختران گله مند هستند که: چرا فیلم برداری از آنها انجام می‌شود در حالی که باید از خانواده‌ی آنها فیلمبرداری شود؟ این امر بیانگر آگاه بودن کامل آنها نسبت به موقعیت: جامعه، خانواده و غیره در نقش گیری شخصیت آنها است. به طور کلی می‌توان گفت که: قدرت این فیلم در سادگی آن است. در این فیلم صداقت موج می‌زند. همین امر موجب شده است که مخاطب بتواند ساعت‌ها زمان را صرف باز دیدن و همچنین دانلود مستند نماید.

مستند رویاهای دم صبح
مستند برتر رویاهای دم صبح

نقد فیلم رویای دم صبح

در مستند رویاهای دم صبح می‌توان شاهد صراحت در گفت و گو بین کارگردان و نوجوانان بود. همین امر نشانگر رابطه‌ی بسیار مناسب کارگردان با دختران و همچنین اعتماد آنها به فیلم ساز است. در تمام فریم‌های این فیلم می‌توان شاهد حضور محسوس فیلم ساز بود. بنابراین می‌توان گفت که: فیلم ساز توانسته است اعتماد سوژه‌ها جلب نموده و در فضای بین آنها حضور پیدا کند. در بسیاری از پاسخ‌های دختران می‌توان شاهد خلع سلاح بینندگان بود.

در مستند رویاهای دم صبح حضور فیلم ساز به عنوان مستند ساز کاملا آشکار است. این نیز به مهارت و توانایی قابل توجه فیلم ساز برمی‌گردد. در طول فیلم می‌توان شاهد بود که بارها به حضور کارگردان اشاره می‌شود. لذا می‌توان گفت که: بر اساس مستند رویاهای دم صبح، فیلم ساز هم بخشی از فضای زندان است که همین امر بر روی قدرتمندتر کردن فیلم بسیار موثر بوده است. در این فیلم می‌توان درد را با گوشت و پوست لمس کرد و از مقاومت نوجوانان در برابر دشواری‌های مختلف لذت برد. در برخی از قسمت‌ها، نوجوانان پس از آزادی نه تنها خوشحال نیستند بلکه آزادی خود را به نوعی زندان شدن مجدد می‌پندارند. نکته قابل توجه، ورود دوباره‌ی آنها به جهان پیش رو با دید بهتر است.

مستند رویاهای دم صبح
هدف از تولید مستند

هدف از تولید مستند رویاهای دم صبح

همانطور که اشاره شد، در مستند رویاهای دم صبح می‌توان شاهد یک بخش نادیده از جامعه بود. هدف اصلی این فیلم معنا بخشی و سامان بخشی به زیست بهتر مردم یک جامعه، است. شاید برخی بر این باور باشند که این فیلم سرشار از درخواست‌ها و تقاضاهای مختلف است. در حالی که در این فیلم تقاضای زیادی وجود ندارد و فقط هدف نشان دادن بخش نادیده‌ای از جامعه را در بر دارد. با دیده شده هر چه بیشتر این فیلم، چشم‌های بیشتری برای دیدن و گوش‌های بیشتری برای شنیدن ایجاد می‌شود. بنابراین با دانلود مستند و مشاهده‌ی این فیلم، می‌توان خالق تغییرات حیرت انگیزی در زندگی نوجوانان شد.

پرسش های پرتکرار پیرامون مستند رویای دم صبح

کارگردان مستند رویاهای دم صبح کیست؟

این فیلم سومین قسمت از مستندهای سه گانهٔ مهرداد اسکویی است. دو فیلم قبلی «روزهای بی تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» نام دارند.

خلاصهٔ فیلم رویاهای دم صبح درباره چیست؟

رویاهای دم صبح دربارهٔ نوجوانان دختر زیر ۱۸ سالی است که در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبای تهران تحت نظارت هستند.

دانلود فیلم مستند رویای دم صبح
دانلود فیلم مستند رویای دم صبح
پیشنهاد فیلم مستند

زندانی

مشاهده و دانلود

دانلود مستند رویاهای دم صبح

در ادامه میتوانید معرفی و بخش هایی از این مستند جنجالی را تماشا نمایید:

پیشنهاد فیلم مستند

عشق در زندان

مشاهده و دانلود

دانلود جدیدترین فیلم های مستند

در صورتی که علاقه‌مند به دانلود انواع دیگر مستند هستید به سایر بخش‌های سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید. سایت تی‌وی مستند با یک آرشیو عظیم یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانلود مستند است. سایت TVmostanad با تقسیم بندی مستندها به دسته بندی های موضوعی زیر کار شما برای دانلودهای مستند دلخواه خود را راحت‌تر کرده است:


عبارات کلیدی این نوشته: مستند رویاهای دم صبح , مستند رویاهای دم صبح دانلود , مستند رویاهای دم صبحی , مستند روياهاي دم صبح , مستند رویاهای دم صبح کامل بدون سانسور , مستند رویاهای دم صبح نی نی سایت , مستند رویاهای دم صبح تلگرام , مستند رویاهای دم صبح انلاین , مستند رویای دم صبح کامل , مستند رویای دم صبح مهرداد اسکویی

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ