مستند فرزند سیا | پرویز ثابتی و ساواک

مستند فرزند سیا به زوایای پنهان سازمان اطلاعات و امنیت کشور "ساواک" در زمان ریاست پرویز ثابتی میپردازد.
دانلود مستند فرزند سیا
فهرست مطالب

مستند فرزند سیا یکی از آثار مستند در ژانر زندگینامه‌ای محسوب می‌شود. مستند بیوگرافی اکثرا در مورد تولد تا مرگ یک کاراکتر هنری، سیاسی، ورزشی یا… ساخته می‌شوند. شما با تماشای یک فیلم مانند مستند فرزند سیا می‌توانید به غیر کسب اطلاعات از زندگی شخصی مانند پرویز ثابتی، مسائلی را هم در مورد زمانه‌ای که او در خلال آن درگیر اتفاقات مهم بوده به دست بیاورید. این مستند یکی از اولین مستندهایی است که در مورد یک شخص شاغل در ساواک ساخته شده است.

به دلیل اینکه معمولاً جزئیات زیادی از نحوه‌ی عملکرد یک سازمان اطلاعاتی منتشر نمی‌شود، این مستند که در مورد ساواک ساخته شده مطالبی را شرح می‌دهد که کمتر در مورد آن به خصوص در فضای رسانه صحبت شده است. این مستند که قصد دارد روایت خود را از زندگی پرویز ثابت ارائه دهد تلاش محسوسی هم برای رد سایر ادعاهایی که طرف‌داران پرویز ثابت کرده‌اند دارد. کسانی که در میان جریانات سیاسی، معروف به سلطنت طلب هستند در روایتی که از زندگی پرویز ثابت ارائه می‌کنند اغلب تصویری متفاوت نشان می‌دهند، بخشی از این مستند هم به مقابله با این ادعاها اختصاص دارد. طبیعتاً سال‌هایی از زندگی فردی مانند پرویز ثابتی که رئیس یک سازمان اطلاعاتی بود به کنترل جریانات و اقشار مختلف اختصاص دارد.

داستان مستند فرزند سیا

مستند فرزند سیا نگاه جدیدی به اقدامات و رویکردهای سازمان امنیت و اطلاعات کشور یا همان ساواک داشته است. این مستند مانند هر مستند دیگری در میان تصاویرش بخش‌هایی را به مصاحبه‌های ضبط شده از نزدیکان این شخص اختصاص داده است. در این اثر برای نزدیکی بیشتر به واقعیت و باورپذیرتر بودن، مصاحبه‌هایی قرار داده شده که از مأمورین سابق ساواک گرفته شده است. در مستندهایی که برای توضیح زندگی یک شخصیت سیاسی که در یک رویداد تاریخی نقش مهمی داشته تولید می‌شوند، استفاده از صحبت‌های نزدیکانش به افزایش اعتبار مستند کمک می‌کند. بخش مهمی از این مستند هم به سازمان ساواک اختصاص دارد، یکی از مواردی که در این فیلم به آن پرداخته می‌شود این است که ساواک چگونه به جذب نیرو اقدام می‌کرد.

نحوه‌ی کار ساواک در زمان ریاست پرویز ثابتی

یکی از حساس‌ترین اقدامات برای ساواک، مانند هر سازمان امنیتی دیگر این است که نیروهای خود را چگونه جذب کند تا احتمال نفوذ جاسوس میان نیروهایش به حداقل برسد. در این مستند توضیحاتی در مورد اینکه ساواک از چه مکانیزمی برای انجام کارهای ضدجاسوسی استفاده می‌کرد داده می‌شود. مسائلی دیگری که در این مستند ذکر شده این است که ساواک چگونه به نیروهای خود آموزش می‌داده است. ساواک هم مانند سازمان‌هایی مثل سیا، موساد و… روش خاص خود را برای آموزش نیرو داشت. اما یکی از موارد مؤثر روی روش‌های ساواک در انجام کارهای اطلاعاتی این بود که با چه سازمانی همکاری می‌کرد. در این مستند اشاره می‌شود به دلیل همکاری ساواک با سازمان‌هایی مانند سیا، موساد و… اقدامات آنها شباهت زیادی با یکدیگر داشت. یکی از منابعی که در ساخت این مستند استفاده شده کتاب‌های خاطراتی است که افراد نزدیک به پرویز ثابتی یا شاغل در ساواک نوشته‌اند. مطالبی در این مستند وجود دارد که برای اولین بار منتشر شده است.

مستند فرزند سیا پرویز ثابتی رئیس ساواک
در مستند فرزند سیا اطلاعاتی در مورد ارتباطات پرویز ثابتی با سازمان سیا و نحوه‌ی برخورد ساواک با فعالان سیاسی ارائه شده است.

اطلاعات ارائه شده در مستند فرزند سیا

در مستند فرزند سیا اطلاعاتی هم در مورد نحوه‌ی برخورد ساواک با مخالفان سیاسی داده می‌شود. در این مستند نشان داده می‌شود ساواک در زمان ریاست پرویز ثابتی در صورت دستگیری مخالفان سیاسی با آنها برخورد سختی می‌کرده است. طبق اظهارات افراد مصاحبه شونده در این مستند، ساواک در صورت دستگیری فعالان سیاسی، شکنجه‌های سختی هم روی آنها اعمال می‌کرده است. سازندگان مستند از مأمورین سابق این سازمان هم برای افزایش اعتبار اثر خود استفاده کرده‌اند.

مأمورین سابقی که در ساواک مشغول به کار بوده‌اند از ابعاد پنهان ساواک مطالب بسیاری را در این مستند بیان می‌کنند. برخی از افراد حاضر در مستند به رفتارهایی غیر انسانی توسط ساواک اشاره می‌کنند. در این مستند توضیح داده می‌شود که ساواک از چند اداره تشکیل شده است. اکثر کسانی که در مستند فرزند سیا شرکت داشته‌اند زمانی برای اداره هشتم و اداره سوم این سازمان کار می‌کرده‌اند. اداره هشتم بخشی از ساواک بوده که در زمینه‌ی ضد جاسوسی کار می‌کرده و اداره سوم هم بخشی از ساواک بوده که برای انجام کارهای مربوط به امنیت داخلی تشکیل شده است.

پرویز ثابتی در مستند فرزند cia
در مستند فرزند سیا سعی شده تا از یک جنبه‌ی متفاوت به زندگی پرویز ثابتی پرداخته شود.
پیشنهاد فیلم مستند

مهمان قاهره

مشاهده و دانلود

ساختار این مستند

برای ساختن فیلم‌هایی مثل مستند فرزند سیا می‌شود چندین نوع ساختار روایی به کار برد. در این اثر سعی بر این بوده از زاویه‌ای متفاوت به موضوع پرداخته شود. سازمانی که این مستند را تولید کرده خانه مستند انقلاب اسلامی است. خانه مستند انقلاب اسلامی ارگانی است که اغلب به تولید مستندهایی با قالب تاریخی و سیاسی می‌پردازد. رده‌ی سنی این مستند برای جوانان و بزرگسالان مناسب است. رده‌ی سنی این مستند به این معنا است که با وجود ساخته شدنِ آن در مورد یک مأمور امنیتیِ سابق ساواک، صحنه‌های خشن آن بیش از حد نیست.

تصاویر فیلم فرزند سیا
تصاویر فیلم فرزند سیا

مستند فرزند سیا از لحاظ گونه‌شناسی فیلم مستند در دسته‌ی تاریخ معاصر و بیوگرافی قرار می‌گیرد.

موضوع و ژانر این اثر هم طبق اطلاعاتی که سازندگان ارائه داده‌اند تاریخ معاصر و زندگینامه‌ای است. تهیه کننده و کارگردان این کار ایمان گودرزی است.

تصویر این مستند از رژیم پهلوی

پرویز ثابتی شخصیتی است که بعد انقلاب، از ایران خارج شد و چندین سال اطلاعات زیادی از او منتشر نشده بود اما در تظاهراتی که سال 1401 برگزار شد پرویز ثابتی یک عکس از خود منتشر کرد. انتشار عکسی از پرویز ثابتی که چندین سال در رسانه‌ها حضور نداشت باعث شد عده‌ای تمایل به بازخوانی زندگی او داشته باشند. به طور کلی این اثر سعی می‌کند کارکردی که از یک مستند بیوگرافی انتظار می‌رود را داشته باشد. پرویز ثابتی گفته بود در زمان ریاست من بر ساواک هیچ شکنجه‌ای انجام نشد و پرونده‌ای که در آن کسی بازجویی شده باشد ندیدم. در این مستند نشان داده می‌شود بر خلاف اظهارات پرویز ثابتی شکنجه و اعتراف گیری در سازمان او انجام شده است. این اثر از جدیدترین فیلم‌های مستند که در مورد فعالان رژیم سابق ساخته شده می‌باشد.

پیشنهاد فیلم مستند

سردار سپه

مشاهده و دانلود

دانلود مستند فرزند سیا

برای دانلود رایگان مستند فرزند سیا از سایت تلوبیون اینجا کلیک کنید.

پرسش های پر تکرار

پرویز ثابتی کیست؟

پرویز ثابتی مسئول ادارهٔ سوم (مهم‌ترین رکن) ساواک طی سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ و رئیس ساواک تهران بود.

ساواک مخفف چیست؟

ساواک (مخفف: سازمان اطلاعات و امنیت کشور) پلیس مخفی، امنیت داخلی و سرویس اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت پهلوی بود. توسط محمدرضا شاه و با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و موساد در سال ۱۳۳۵ تأسیس شد تا اینکه شاپور بختیار، نخست‌وزیر، در جریان وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران، دستور انحلال آن را صادر کرد.


پیشنهاد فیلم مستند

هویدا (5قسمت)

مشاهده و دانلود

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ