دانلود مستند آسک

مستند آسک فیلمی از زندگی یک پیرمرد نابینا و بومی اهل خنج شیراز است که نیروی ماوراءالطبیعه تعبیر خواب را به دست آورده است. در ادامه با تی وی مستندهمراه باشید...
دانلود مستند آسک
فهرست مطالب

مستند آسک فیلمی است که در رابطه با زندگی یکی از افراد بومی اهل خنج ساخته شده است. روستای خنج واقع در شهر شیراز است. این مستند به یک نیروی ماوراءالطبیعه می‌پردازد که این فرد به دست آورده است. پیرمردی که این مستند او را سوژه‌ی خود قرار داده یک نیروی تعبیر خواب دارد. یک مسئله‌ی جالب که این پیرمرد را شبیه کاراکترهای موجود در تاریخ ادبیات می‌کند این است که او با وجود توانایی تعبیر خواب نابینا است. در واقع این مستند نشان می‌دهد که پیرمرد علی‌رغم عدم توانایی در تماشای این دنیا قادر است دنیای دیگر را ببیند. دلایلی که باعث شده این مرد چنین توانایی پیدا کند مشخص نیست اما خود او در مستند می‌گوید که لطف خدا شامل حالش شده است و این نیرو از طرف خداوند است.

ساختار فیلم مستند آسک

از نکات جالب دیگر که در فیلم آسک به تصویر کشیده می‌شود شغل سوژه‌ی این مستند است. راهی که این مرد از طریق آن امرار معاش می‌کند جستجو برای سنگ‌های خاص و ساختن وسیله‌هایی با آن است. در این فیلم به تصویر کشیده می‌شود که پیرمرد چگونه از طریق حس لامسه‌ی خود سنگ‌های مورد نظر خود را پیدا می‌کند. سوژه‌ی این اثر گاهی اوقات برای پیدا کردن سنگ‌ آن را می‌چشد. از وسیله‌هایی که مرد نابینا با به‌ کارگیری سنگ‌ها می‌سازد می‌توان به اره دستی، ظروف جنوبی، هاون، سنگ‌های نان پزی و… اشاره کرد. نمایش سبک زندگی جالب پیرمرد در این برنامه آسک را تبدیل به یک مستند با کیفیت کرده است.

سازندگان مستند آسک

تهیه کنندگی این کار را مهدی زمان‌پور کیاسری و سمیه زراعت کار بر عهده داشته‌اند. مهدی زمان پور که در کار ساخت این مستند شرکت داشته دارای مدرک کارشناسی ارشد تولید گرایش کارگردانی از دانشکده‌ی صدا و سیما است. سازنده‌ی مستند آسک سابقه‌ی نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهای بسیاری را دارد. این مستندساز سابقه‌ی دریافت جایزه‌های زیادی را دارد. تدوین این فیلم را هم مهدی حسینی وند و حسین نیک‌زاد انجام داده‌اند. علی شیلاندری و پویان آقابابایی فیلم‌بردار این مستند بوده‌اند. صدا گذاری این فیلم را حسن مهدوی و صدابرداری آن را احسان شایگان انجام داده است. علیرضا شاهرخی هم فردی است که پخش این مستند را بر عهده گرفته است. عوامل حرفه‌ای باعث شده این فیلم از کیفیت خوبی برخوردار باشد و جوایزی را هم در سطح بین‌المللی دریافت کند. اطلاعات و تصاویری که این مستند راجع به فضای بومی ایران می‌دهد باعث شده که در جشنواره‌های خارجی هم با استقبال مواجه شود. در ادامه‌ی این متن به جوایزی که این مستند دریافت کرده است اشاره می‌کنیم.

دانلود مستند آسک
مستند آسک جوایز زیادی را کسب کرده است.

جشنواره‌هایی که این فیلم در آنها موفق شده است

مستند آسک یکی از فیلم‌هایی است که در جشنواره‌ی فیلم مستند کوتاه کشور اتریش موفقیت خوبی را کسب کرد. این فیلم مهم‌ترین جایزه‌ی جشنواره‌ی مستند وین یعنی جایزه‌ی بهترین فیلم را به خود اختصاص داد. این مستند در جشنواره‌های برگزار شده در کشورهای دیگر مثل کشور ترکیه هم موفقیت‌هایی به دست آورده است. مستند آسک توانست در جشنواره‌ی زعفران طلایی که در ترکیه برگزار شد جایزه‌ی بهترین فیلم را کسب کند. به دلیل نزدیکی نسبی فرهنگ ایران و ترکیه این فیلم توانست در جشنواره‌ی زعفران طلایی نظر داوران و تماشاگران را به خود جلب کند. از دیگر جشنواره‌های بین‌المللی که این مستند موفق به جذب جایزه از آنجا شده می‌توان به جشنواره‌های مستند پانئو استونی، آریکا ناتیوا شیلی، بیگ اسکای آمریکا اشاره کرد. این مستند در برخی جشنواره‌های داخلی هم توانسته جایزه کسب کند. مستند آسک در قسمت بین‌المللی و ملی سینما حقیقت هم جوایزی را دریافت کرده است.

جشنواره‌های بسیاری که به مستند آسک توجه خاصی داشته‌اند نشان می‌دهد که این اثر از کیفیت ساختاری بالایی برخوردار است. این فیلم در بیست نهمین جشنواره مستند بلگراد صربستان و جشنواره‌ی درخت طلایی فرانکفورت آلمان به بخش مسابقه راه پیدا کرده است. این فیلم در بخش مسابقه‌ی سیزدهمین جشنواره مستند کرالا هند و جشنواره‌ی فیلم یونان هم در قسمت مسابقه حضور داشته است. این فیلم در سراسر خود یک مفهوم امید بخش را منتقل می‌کند. اکثر مخاطبان با تماشای یک پیرمرد ۸۰ساله که با وجود اوضاع نه چندان خوب همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهد حس خوبی پیدا می‌کنند.

دانلود مستند آسک
فیلم مستند آسک در مورد زندگی یک مرد نابینا و شیوه‌ی زندگی او ساخته شده است.

نظرات کارگردان مستند

مهدی زمان‌پور، کارگردان این مستند گفته است که پیرمرد بعد از استخراج سنگ‌ها با ابزار خیلی ساده‌ای یک سری صنایع دستی درست می‌کند و آن‌ها را به فروش می‌رساند. این پیرمرد که در فیلم به زندگی خود را شرح می‌دهد مشتریان ثابتی هم برای صنایع دستی خود دارد. سوژه‌ی این مستند به علت نابینا بودن مشکلات و چالش‌های زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کند. مهدی زمان‌پور سازنده‌ی این مستند می‌گوید یکی از مسائل جالب برای خود او امیدی است که این پیرمرد در سن 80 سالگی به زندگی دارد و همچنان به تلاش و کوشش ادامه می‌دهد.

سازنده‌ی مستند آسک اشاره می‌کند که این فیلم امید را به مخاطبان خود تزریق می‌کند.
سازنده‌ی مستند آسک اشاره می‌کند که این فیلم امید را به مخاطبان خود تزریق می‌کند.

این کارگردان اشاره می‌کند که سوژه‌ی این فیلم حتی در دمای 50 درجه هم به کار کردن ادامه می‌داده و دست کشیدن از کار را مساوی با جنون گرفتن خود می‌دانسته است. زمان پور همچنین اشاره می‌کند که به طور کلی به ساخت اثر در مورد افراد سالمند علاقه دارد. سازنده‌ی این فیلم اشاره می‌کند که به دلیل کم صحبتی پیرمرد بیشتر زمان مستند به تصاویری اختصاص پیدا کرده که زندگی او را نشان می‌دهد. یکی از دلایل موفقیت این مستند در جشنواره‌های مختلف هم همین تصویری بودن آن است زیرا صاحب نظران در سینما معتقدند سینمای ناب آنجایی اتفاق می‌افتد که تصاویر حس را منتقل کنند. بینندگان وقتی پیرمردی را می‌بینند که با استفاده از حس چشایی خود سنگ مورد نظر خود را انتخاب می‌کند جذب سبک زندگی خاصی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است می‌شوند.

پیشنهاد فیلم مستند

ذهن و بدن

مشاهده و دانلود

دانلود مستند آسک

شما می‌توانید این مستند را با سرعت و کیفیت بالا از سایت شبکه مستند صدا و سیما دانلود نمایید.

پرسش های پرتکرار

معنی آسک چیست؟

معنی آسک در زبان فارسی به معنای آسیاب است

آسک کجاست؟

این شهر در جنوب شرقی هندیجان قرار دارد.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ