مستند مظنونین همیشگی و جاسوسی فعالان محیط زیست

فیلم مستند مظنونین همیشگی به بررسی علت دستگیری برخی فعالین محیط زیست به جرم جاسوسی و تشکیل پرونده امنیتی برای آنها در جمهوری اسلامی میپردازد. در ادامه برای بررسی بیشتر این مستند با تی وی مستند همراه باشید.
مستند مظنونین همیشگی
فهرست مطالب

مستند مظنونین همیشگی اثری است که در رابطه با موضوعی به نام پرونده‌ی جاسوسان محیط زیستی ساخته شده است. زمانی که قرار بود این مستند از شبکه‌ی سه صدا و سیما پخش شود بعد از گذشت سه دقیقه ناگهان پخش آن قطع شد. مدیران تلویزیون دلیل قطع پخش این مستند را نقص فنی اعلام کردند. در ابتدا قرار بود این فیلم فردای همان روز از شبکه‌ی سه پخش شود اما این اتفاق هرگز نیفتاد. این مستند به دلیل موضوع ملتهبی که داشت جنجال‌های زیادی را به راه انداخت و افرادی نظر خودشان را در مورد آن اعلام کردند. موضوعی که این مستند را تبدیل به یک فیلم جنجالی می‌کند پرداختن به کاووس سیدامامی و سایر افرادی است که همراه با او دستگیر شدند.

محتوای مستند مظنونین همیشگی

در مستند مظنونین همیشگی به این مسئله پرداخته می‌شود که برخی از فعالان محیط زیست در ایران نه تنها به کارهای محیط زیستی نمی‌پرداخته‌اند بلکه در حال جاسوسی از مراکز مهم کشور بوده‌اند. در این مستند اشاره می‌شود که کاووس سیدامامی رئیس یک مؤسسه‌ی زیست محیطی به نام حیات وحش میراث پارسیان بوده است. کاووس سیدامامی فردی بود که در سال 96 در حالی که در بازداشت به سر می‌برد اقدام به خودکشی کرد.

البته وزارت اطلاعات با نهادی که این افراد را دستگیر کرده بود هم نظر نبوده است. طبق نظری که وزارت اطلاعات در مورد این افراد منتشر کرده، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه فعالان محیط زیستی دستگیر شده اقدام به انجام کارهای جاسوسی می‌کرده‌اند وجود ندارد. وزیر اطلاعات ایران در مورد افراد دستگیر شده جلسه‌ای با نمایندگان مجلس تشکیل داد و نظر خود را به آنها اعلام کرد. البته طبق نظر سازندگان این مستند ابعادی از فعالیت افراد دستگیر شده پوشیده مانده است و در واقع فعالیت محیط زیستی یک پوشش برای کارهای ضد امنیتی آنها بوده است.

مستند مظنونین همیشگی
مستند مظنونین همیشگی در رابطه با کاووس سیدامامی و سایر افرادی است که همراه او به جرم جاسوسی دستگیر شدند.

رویکرد سازندگان مستند مظنونین همیشگی

غلامحسین اسماعیلی که در زمان دستگیری این اشخاص رئیس دادگستری ایران بوده دلایلی را برای بازداشت این اشخاص اعلام کرده است. غلامحسین اسماعیلی در زمان دستگیری این افراد گفت اشخاص بازداشت شده که در قالب فعالیت محیط زیستی فعالیت‌های دیگری داشتند. در واقع رئیس دادگستری اتهام این افراد را جمع آوری اطلاعات و دادن این اطلاعات به سرویس‌های بیگانه را دلیل دستگیری ذکر کرد. این مستند به این مسئله می‌پردازد که جزئیات فعالیت‌های ضد امنیتی این افراد شامل چه چیزهایی بوده است. در شبی که قرار بود این مستند پخش شود افرادی مانند عباس عبدی به پخش آن اعتراض کردند. طبق نظر برخی کاربران در توییتر فشارهای ایجاد شده در پخش نشدن این مستند تأثیرگذار بوده است.

این مستند روایت خود در مورد پرونده‌ی فعالان محیط زیست را از تاریخ دی ماه 96 شروع می‌کند. از اولین تصاویری که در این مستند نشان داده می‌شود تیتر “جاسوس نیستند” می‌باشد که در یک روزنامه چاپ شده است. تیتری که این روزنامه در آن زمان منتشر کرد در واقع نقل قولی از برخی اعضای دولت وقت بود. مستند با شروع روایت خود از اینجا سعی می‌کند در ادامه دلایلی که برای رد بی‌گناه بودن جاسوسان محیط زیستی وجود دارد شرح بدهد.

مستند مظنونین همیشگی
این فیلم مستند با تیتر یک روزنامه که در خبر خود مدعی بی‌گناه بودن افراد دستگیر شده بود شروع می‌شود.

موضوع جنجالی مستند

از جمله افرادی که ادعا کرده بودند فعالان محیط زیستی جاسوس نبوده‌اند معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست هستند. این مستند در واقع به گزارشی که مسئولان دولت وقت دادند هم کنایه می‌زند. دولت در آن زمان گزارشی منتشر کرده بود که بیان می‌کرد افراد بازداشت شده تنها فعال محیط زیست بودند. به طور معمول فیلم‌هایی مانند مستند مظنونین همیشگی که در مورد پرونده‌های امنیتی ساخته می‌شود واکنش‌های زیادی را در پی دارد. یکی از دلایل جنجالی شدن این فیلم حمایت برخی افراد مشهور از افراد دستگیر شده است. از جمله افرادی که از دستگیرشدگان حمایت کردند لئونارد دی‌کاپریو بود. دی‌کاپریو به دلیل فعالیت‌هایی که برای حفظ محیط زیست دارد خود را ملزم می‌داند تا از این افراد حمایت کند. برخی رسانه‌های خارجی هم به بازداشت شدن این افراد اعتراض کرده بودند.

از مهم‌ترین افراد و شخصیت اصلی که این فیلم مستند به آن می‌پردازد کاووس سیدامامی است. کاووس سیدامامی در تاریخ 4 بهمن 96 دستگیر شده و 19 بهمن سال 96 خبر خودکشی او در زندان اوین منتشر شد. در این مستند اشاره می‌شود که فعالان محیط زیست در قالب فعالیت محیط زیستی به جاسوسی از اماکن حساس نظامی می‌پرداخته‌اند. برخی کاربران در فضای مجازی که با محتوای این مستند موافق بوده‌اند مسئولانی از دولت را عامل پخش نشدن این فیلم می‌دانند. شما می‌توانید این مستند را با کیفیت بالا از سایت ما دانلود نمایید.

مستند مظنونین همیشگی
در زمان پخش نظرها در مورد مستند مظنونین همیشگی دو دسته بود و موافقان مستند به پخش نشدن آن معترض بودند.

اختلاف نظرها در مستند مظنونین همیشگی

اگر مسئله‌ی دستگیری یک سری از فعالان محیط زیست که به دلیل همکاری با سرویس‌های بیگانه دستگیر شدند برای شما جذاب است می‌توانید این مستند را به عنوان یکی از منابع تحقیق تماشا کنید. یکی از راه‌های کسب اطلاعات راجع به موضوعات مختلف مانند دستگیری فعالان محیط زیست این است که مستندهای مختلف که توسط سازندگانی با افکار مختلف تولید شده را تماشا کنید. این مستند توسط اشخاصی ساخته شده که نگاهشان نزدیک به مسئولان قوه‌ی قضائیه است. یکی از مزایای مستند این است که به دلیل نزدیکی به واقعیت می‌تواند در کارهای تحقیقاتی بسیار مفید باشد.

به علت موضوعی که این فیلم مستند به آن می‌پردازد ژانرش در دسته‌ی سیاسی قرار می‌گیرد. به طور معمول ژانر سیاسی در میان انواع ژانر در فیلم‌های مستند جزو پربحث‌ترین‌ها است. نظرهای مختلفی که در مورد این مستند مطرح شد باعث شکل گرفتن تبادل نظرهای بسیاری شد. عده‌ای معتقد بودند که این مستند ادعاهایی خلاف واقع را درباره‌ی فعالان محیط زیست مطرح کرده است. در مقابل عده‌ای دیگر معتقد بودند مستند مظنونین همیشگی واقعیات ناگفته‌ای را در مورد افرادی مانند کاووس سیدامامی بیان نموده است. افرادی که معتقد بودند مستند مظنونین همیشگی واقعیاتی را در خود دارد به پخش نشدن این فیلم در صدا و سیما معترض بودند.

پرسش های پرتکرار

اتهام کاووس سید امامی چه بود؟

دادستان تهران کاووس سیدامامی را به داشتن ارتباط با افسراطلاعاتی آمریکا متهم کرده است. او گفته است که فعالان زیست محیطی بازداشت‌شده برنامه موشکی ایران را رصد می‌کرده‌اند و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به بیگانگان داده‌اند.

بازداشت فعالان محیط زیست در ایران چگونه آغاز شد؟

بازداشت نزدیک به ۵۵ نفر از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف ایران در بهمن و اسفندماه ۱۳۹۶، نخست با بازداشت هفت نفر از فعالان محیط زیست، کلید خورد. هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی، و عبدالرضا کوهپایه از جمله بازداشت‌شدگان بهمن‌ماه و اسفندماه سال ۹۶ به‌شمار می‌روند.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.

دانلود مستند مظنونان غیر همیشگی

در مستند مظنونان غیرهمیشگی، پرونده‌ واقعی قتل های مشکوکی بررسی خواهند شد که در وهله اول هیچ مظنون مشخصی برای پلیس مطرح نبوده. با تحقیقات کاراگاهان و پزشکی قانونی همراه خواهیم شد تا ببینیم چگونه از روی شواهد موجود، قاتل شناسایی و تحویل مقامات قضایی داده خواهد شد.

این مجموعه مستند تلویزیونی توسط شبکه محبوب من و تو manoto به زبان فارسی دوبله شده و هم اکنون از وب سایت تی وی مستند برای دانلود در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.


 

مستند مظنونان غیر همیشگی


نام مستند : مظنونان غیرهمیشگی

نام انگلیسی : Unusual Suspects

زبان : راوی دوبله (مابقی زیرنویس فارسی)

زمان هر قسمت : حدود 45 دقیقه

کیفیت :  720p

حجم هر قسمت : تقریبا 500 مگابایت

فرمت :MKV

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ