مستند آخرین دیپلمات | ناگفته های اردشیر زاهدی

مستند آخرین دیپلمات به کارگردانی امیر تاجیک به ناگفته های اردشیر زاهدی و فعالیت های وی در دوران حکومت پهلوی در تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.
مستند آخرین دیپلمات
فهرست مطالب

مستند آخرین دیپلمات فیلمی است که به برخی اتفاقات در تاریخ معاصر ایران می‌پردازد. طبق صحبت‌های فردی که این فیلم را در دانشگاه علم و صنعت اکران کرده هدف از تولید و پخش آن جهاد تبیین بوده است. این مستند سعی کرده تا روایت خود را درباره‌ی بخشی از تاریخ معاصر ایران ارائه کند. این فیلم یک تصویر سیاه از دوران حکومت پهلوی نشان می‌دهد. طبق اظهارات سازنده‌ی این فیلم او سعی کرده که به یک سری شبهات و تحریفات تاریخی پاسخ بدهد. به طور کلی در فیلم‌های مستند به خصوص آن فیلم‌هایی که ژانر سیاسی دارند اینکه سازنده چه اندیشه‌ای داشته باشد تأثیر مستقیمی روی اثری که ساخته خواهد داشت. این فیلم در واقع نگاه طیفی که معتقدند حکومت پهلوی درگیر فسادهای گسترده‌ای بوده است را نشان می‌دهد. نویسندگی و کارگردانی این مستند را امیر تاجیک بر عهده داشته است.

وقایع مستند آخرین دیپلمات

طبق مطالب منتشر شده سازندگان این فیلم مستند سعی خود را بر ارائه دادن یک روایت متفاوت برای مقابله با جنگ روانی رسانه‌های خارج از کشور گذاشته‌اند. امیر تاجیک در مراسم اکران فیلم بیان میکند که این اثر سعی می‌کند تا یک شناخت درست از وقایع گذشته ارائه کند تا نسل جدید دچار اشتباه نشوند. سازندگان این مستند به دلیل نیازی که برای پاسخ دادن به بعضی پرسش‌ها حس می‌کردند این مستند را ساخته‌اند. در این مستند به چند اتفاق که در زندگی اردشیر زاهدی افتاده پرداخته می‌شود. کارگردان این اثر با اشاره به محتوای مستند خود گفته است که عقیده دارد اتفاقات مختلف نباید جلوی علاقه به وطن و میهن دوستی را بگیرد. اردشیر زاهدی یک زندگی پر از فراز و نشیب داشته که در هر کدام از این اتفاق‌ها قابل بررسی بوده است.

مستند آخرین دیپلمات
این فیلم مستند می‌تواند برای کسانی که تمایل به مطالعه در مورد تاریخ معاصر دارند مناسب باشد.

این مستند نشان می‌دهد که اردشیر زاهدی در سال‌های انتهایی زندگی‌اش چگونه تغییر رویه داده و از برخی اقدامات دولت ایران حمایت کرده است. اردشیر زاهدی به دلیل تغییر موضعی که داد در اواخر عمرش با حمله‌ی افراد موسوم به سلطنت طلب مواجه شده است. در این مستند نشان داده می‌شود که اردشیر زاهدی چگونه از سردار سلیمانی تمجید می‌کرده و از ترور او این اتفاق را محکوم کرده است. به طور کلی یکی از دلایل محبوبیت مستندها جنبه‌ی مطالعاتی آنها است، به این معنی که اگر فردی بخواهد در مورد یک موضوع مثل زندگی اردشیر زاهدی تحقیق انجام بدهد می‌تواند مستندهایی مربوط به او مانند این فیلم را را نگاه کند. به بیان مدیران شبکه‌ی مستند این فیلم در چند نسخه تولید شده است.

مدیر سابق شبکه‌ی مستند گفته که این اثر برای پخش در سه مدیوم مختلف ساخته شده است. این فیلم یک نسخه‌ی تلویزیونی هم دارد که برای پخش از صدا و سیما آماده شده است. معمولاً باورپذیری فیلم مستند بسیار بیشتر از یک فیلم سینمایی است. دلیل تأثیرگذاری بیشتر یک فیلم مستند استفاده نکردن از سناریو، بازیگری، گریم و… است. شما با دیدن مستند آخرین دیپلمات با شخصیتی مثل اردشیر زاهدی آشنایی پیدا می‌کنید. در مستند آخرین دیپلمات به جنبه‌های زندگی شخصی اردشیر زاهدی هم اشاره شده است. در این فیلم نقشی که اردشیر زاهدی در حوادث مهم داشته نشان داده شده است، به طور مثال اقداماتی که این شخص در زمان گروگان گیری سال 1977 در آمریکا انجام می‌دهد.

اهمیت فیلم مستند آخرین دیپلمات

یکی از دلایل اهمیت این مستند بازخوانی مجدد زندگی فردی تأثیر گذار در حکومت پهلوی دوم است. برخی به مستندهایی که در روایت خود اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کنند بیشتر علاقه دارند. به گفته‌ی سازندگان این فیلم سعی کرده که تاریخ را بدون واسطه روایت کند. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به این اثر به شما می‌دهیم و در انتها یک سایت با سابقه که خدمات دانلود آنلاین فیلم‌های مستند را ارائه می‌کند معرفی می‌نماییم.

به طور کلی قصد از تولید مستند آخرین دیپلمات بر اساس نقل قول‌های سازندگانش این است که یک برداشت صحیح از تاریخ ارائه بکند. به فیلم‌هایی مانند مستند آخرین دیپلمات در اصطلاح تخصصی مستند پرتره گفته می‌شود. در این فیلم به بیان بعضی از حرف‌های ناگفته و اسناد منتشر نشده پیرامون زندگی اردشیر زاهدی می‌پردازد. این مستند به گفته‌ی سازنده‌ی آن امیر تاجیک، توانسته که یک سری حرف‌های تازه در مورد تاریخ معاصر ایران و حکومت پهلوی دوم بیان کند.

مستند آخرین دیپلمات
در این فیلم مستند به تأثیرگذاری‌های اردشیر زاهدی در حوادث مهم اشاره می‌شود.

بخشی از این مستند هم به روزهای انتهایی پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. یکی از مراحل مهم در تولید مستند تحقیقات و پژوهش است. در دوره‌ی تحقیق و پژوهش این مستند، کارگردان سعی کرده که در مورد هر شخص اطلاعات زیادی به دست بیاورد. کارگردان برای انجام تحقیقات خود در ابتدا سفری به کشوری که اردشیر زاهدی آنجا زندگی می‌کند داشته است. تهیه کننده و کارگردان اثر در این سفر سؤالاتی را از اردشیر زاهدی پرسیده و توانسته به مرور ب یک شناخت کلی از زندگی او دست پیدا کند.

پیشنهاد فیلم مستند

مهمان قاهره

مشاهده و دانلود

تحقیقات برای تولید مستند اردشیر زاهدی

امیر تاجیک کارگردان مستند آخرین دیپلمات از برخی محتواهای مکتوب و بصری هم استفاده کرده تا تحقیقات خود برای ساخت این فیلم را کامل کند. امیر تاجیک می‌گوید سفرهایی که داشته و استفاده از آثار مکتوب و بصری باعث شده که یک شناخت عمیق از زندگی اردشیر زاهدی پیدا کند. طبعاً اگر تسلط یک مستندساز به حرفی که قصد مطرح کردن آن را دارد عمیق باشد اثری که تولید می‌کند هم می‌تواند یک حس عمیق در مخاطب داشته باشد. کارگردان این مستند بعد از اتمام مرحله‌ی تحقیقات توانسته یک نقشه‌ی راه برای تولید مستند طراحی کرده و به مرور طبق آن پیش برود. در ساخت این مستند حرفهایی که اردشیر زاهدی در کتاب خاطرات خود بیان کرده هم لحاظ شده است.

مستند آخرین دیپلمات
برای ساخت مستند آخرین دیپلمات از برخی آثار سمعی و بصری مرتبط به موضوع استفاده شده است.
پیشنهاد فیلم مستند

سردار سپه

مشاهده و دانلود

تصاویر آرشیوی در فیلم آخرین دیپلمات

یکی از جذابیت‌های فیلم مستند به کار بردن تصاویر آرشیوی خوب و تأثیر گذار است که در این فیلم سعی شده از تصاویر آرشیوی مرتبط استفاده شود. به گفته‌ی تهیه کننده‌ی این فیلم، اردشیر زاهدی یک شخصیت چند بعدی داشته است. در ساخت این اثر از آرشیوهای برخی شبکه‌های معتبر جهانی هم استفاده شده است. یکی از مدیران شبکه‌ی الکوثر هم جزو مشاوران این پروژه بوده است.

دانلود و تماشای آنلاین تیزر مستند آخرین دیپلمات

پیشنهاد فیلم مستند

هویدا (5قسمت)

مشاهده و دانلود

پرسش های پرتکرار

اردشیر زاهدی که بود؟

اردشیر زاهدی یک دیپلمات ایرانی بود. او وزیر خارجه و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دورهٔ محمدرضاشاه پهلوی و همچنین مدتی داماد آخرین پادشاه ایران بود.

کتاب خاطرات اردشیر زاهدی به چه موضوعاتی میپردازد؟

کتابی به نام خاطرات اردشیر زاهدی بیان گر خاطرات وی از دوران کودکی تا زمان استعفای فضل‌الله زاهدی از نخست‌وزیری توسط نشر کتاب‌سرا در ایران چاپ و انتشار یافت.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ