مستند دکترین شوک نائومی کلاین + دانلود

با دانلود کتاب صوتی، pdf و مستند دکترین شوک نائومی کلاین با دوبله و زیرنویس فارسی بدون حذفیات و سانسور میبینیم چگونه برخی حوادث بزرگ که در جهان به وجود آمده در واقع برای خارج کردن سرمایه از دست توده‌ی مردم صورت گرفته است. در ادامه با تی وی مستند همراه باشید...
دانلود کتاب صوتی و pdf و مستند دکترین شوک
فهرست مطالب

در این متن قصد داریم یکی از بحث برانگیزترین آثار اقتصادی به نام مستند دکترین شوک را به شما معرفی کنیم. اگر شما دانشجوی اقتصاد یا علاقه‌مند به علم اقتصاد هستید این فیلم میتواند اطلاعات مناسبی در اختیار شما بگذارد. در جمله‌ای که روی پوستر این مستند آمده ذکر شده “اطلاعاتی در مورد دکترین شوک، خودتان را مسلح کنید”. این اثر نگاهی متفاوت به اقتصاد کشورهایی مثل مانند آمریکا دارد. به عقیده‌ی برخی افراد که به بررسی این فیلم پرداخته‌اند مستند دکترین شوک میتواند برخی سوالاتی که در مورد اقتصاد آمریکا پیش میاید را پاسخ دهد. بعضی از افرادی که نظر مثبتی در مورد این فیلم دارند ادعا میکنند که تا کنون اثری به این کیفیت راجع به مسئله‌ی دکترین شوک تولید نشده است.

مرجع علمی مستند دکترین شوک

مستند دکترین شوک در واقع برگرفته از یک نظریه‌ی آکادمیک است. یکی از اولین کسانی که اصطلاح دکترین شوک را مطرح کرد نائومی کلاین بود. نائومی در سال 2007 کتابی منتشر کرد که نام آن دکترین شوک بود. اگر بخواهیم یک توصیف خیلی خلاصه از این نظریه داشته باشیم میشود گفت که دکترین شوک به معنای سواستفاده از یک فاجعه‌ی ساختگی برای اهدافی اقتصادی است که سرمایه‌داران دنبال میکنند. یکی  از اتفاقاتی که باعث شد نائومی کلاین در مطرح کردن این نظریه بیشتر مصمم بشود، جنبش 99 درصدی مردم آمریکا بود. جنبش 99 درصدی که نام دیگر آن جنبش وال استریت بود در اعتراض به سیاست‌های سرمایه‌دارانه شوکل گرفت.

در فیلم مستند دکترین شوک در مورد پیشبرد اهداف کلان سیستم سرمایه‌داری توضیحاتی ارائه میشود. به عقیده‌ی برخی، جریانی که سیستم سرمایه‌داری را رهبری میکند منافع تنها درصد کمی از جامعه‌ی جهانی را دنبال میکند. در این فیلم شرح داده میشود که چگونه با استفاده از نظریات فریدمن، شناخته شده‌ترین اقتصاددان لیبرال از ایجاد شوک برای اداره‌ی یک سیستم استفاده میشود. به عقیده‌ی سازندگان این مستند پیروی از نظریات فریدمن باعث میشود که رهبران یک سیستم از انواع شوک‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و… برای خارج کردن سرمایه از دست توده‌ی مردم استفاده کرد. در این فیلم بیان میشود که سیاستمداران نئولیبرال بعد از خارج کردن سرمایه از دست توده‌ی مردم سعی میکنند آن را به طرف اقلیت ثروتمند هدایت کنند.

دانلود کتاب صوتی و pdf و مستند دکترین شوک
در مستند دکترین شوک توضیح داده میشود برخی بحران‌های جهانی در واقع برای خروج سرمایه از دست توده‌ی مردم ایجاد شده است.

ساختار و محتوای مستند دکترین شوک

طبق نظر سازندگان مستند دکترین شوک که روی محتوای این فیلم هم تاثیر زیادی گذاشته است، سرمایه‌داران در عین حال که درمورد آزادی و دمکراسی شعار میدهند با استفاده از روش‌های غیرانسانی اهداف خود را پیش میبرند. در این اثر همچنین توضیح داده میشود که در کشورهای بسیاری از دکترین شوک استفاده شده است. طبق محتوای این مستند از کشورهایی که این دکترین داخل آن اجرا شده میشود به شیلی، آرژانتین، برزیل، اروگوئه و… اشاره کرد. علاوه بر مشکلات دکترین شوک در این مستند معضلاتی که در نتیجه‌ی استفاده از بازار آزاد در کشورهای متفاوت به وجود میاید هم شرح داده میشود. در این فیلم اشاره میشود مشکلاتی که در نتیجه‌ی سیاست‌های لیبرالی مانند دکترین شوک به وجود میاید از جمله: بیشتر شدن فاصله‌ی طبقاتی، بحران اقتصادی، بی ثباتی همیشگی، فشار هر چه بیشتر روی اقشار فرودست جامعه و کنار رفتن حداکثری حمایت‌های اجتماعی میباشد.

حوادثی که از منظر دکترین شوک بررسی میشوند

در مستند دکترین شوک به این موضوع پرداخته میشود که یک سری از بحرانی‌ترین اتفاقاتی که در جهان به وقوع پیوسته حاصل دکترین شوک است. در این مستند به اتفاقاتی مانند کودتای یلتسین در روسیه بعد از فروپاشی جماهیر شوروی و تاثیر دکترین شوک روی آن اشاره میشود. از حوادث دیگری که در این مستند از نگاه اقتصادی بررسی میشود میتوان به حمله‌ی بریتانیا به جزایر آرژانینی در دوران تاچر، حادثه‌ی 11 سپتامبر و حمله به عراق اشاره نمود. در این اثر ادعا میشود که تمامی این اتفاق‌ها در واقع یک ترفتند برای تحکیم و برقراری نظام لیبرالی است که توسط برخی رهبران جهان دنبال میشود. تماشای این مستند باعث میشود به سیاست‌های نئولیبرالی یک دید انتقادی پیدا کنید.

دانلود کتاب صوتی و pdf و مستند دکترین شوک
به طور خلاصه مستند دکترین شوک شرح میدهد که چگونه افراد قدرتمند و شرکت‌های بزرگ از حوادث بزرگ سواستفاده میکنند.

خلاصه دکترین شوک

به طور خلاصه کتاب دکترین شوک راجع به سواستفاده‌ی شرکت‌های چند ملیتی و برخی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ از قدرت سیاسی خود برای بهره بردن از ترس و نگرانی مردم است. کتاب دکترین شوک نائومی کلاین شرح میدهد که در موج اول شوک جامعه در بحران فرو میرود. بعد از موج اول تحت تاثیر شرایط ایجاد شده، اصطلاحات شدید اقتصادی اجرا میشود. نهایتا در موج سوم کسانی که مقابل این سیاست‌ها مقاومت میکنند توسط پلیس، ارتش و… سرکوب میشوند. برای خريد كتاب دكترين شوك، دانلود کتاب صوتی دکترین شوک و دانلود دکترین شوک نائومی کلاین pdf و سایر کتابهای نائومی کلاین میتوانید از سایت‌های مربوطه استفاده کنید. به عقیده‌ی برخی دکترین شوک در ایران هم بارها اجرا شده است.

دانلود کتاب صوتی و pdf و مستند دکترین شوک
یکی از حوادث مهم که در مستند دکترین شوک بررسی میشود کودتای شیلی و روی کار آمدن پینوشه است.

دکترین یوشیدا

از دیگر دکترین‌های اقتصادی مشهور میشود به دکترین یوشیدا اشاره نمود که توسط نخست وزیر ژاپن یوشیدا شیگه رو اجرا شد. در این مستند به این مطلب اشاره میشود که از دلایل منطقی بودن نظریه‌ی دکترین شوک تکرار آن در کشورهای مختلف است. به عبارت دیگر اگر این الگو تنها در یک کشور پیاده شده بود ادعای اینکه دکترین شوک یک سیاست پشت پرده است سخت می‌شد. این فیلم توضیح میدهد که یک الگوی تکراری در اقتصاد کشورهای مختلف تکرار شده است. یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در این مستند به آن اشاره میشود سواستفاده‌ی کورپوریشن‌ها از بحران‌های اقتصادی است.

طبق ادعای کتاب نائومی و مستند دکترین شوک میتوان ادعا کرد کرورپوریشن‌ها در واقع شرکت‌های چند ملیتی هستند که توسط افراد ثروتمند و پرقدرت اداره میشوند. از معروفترین مثال‌های استفاده از دکترین شوک، به کار بردن آن در کشور شیلی برای روی کار آوردن پینوشه است که جزئیات آن در این مستند به تصویر کشیده میشود. در کشور شیلی برای روی کار آوردن پینوشه و اجرای سیاستهای نئولیبرال از دکترین شوک استفاده شد.

دانلود دکترین شوک به صورت کامل

دانلود فیلم مستند دکترین شوک با زیرنویس فارسی

شما برای تماشای این فیلم میتوانید مستند دکترین شوک دوبله فارسی را دانلود کنید.

دانلود pdf کتاب دکترین شوک

برای دانلود رایگان پی دی اف کتاب دکترین شوک روی دکمه زیر کلیک نمایید.

دانلود فایل صوتی معرفی کتاب

برای دانلود فایل صوتی معرفی کتاب دکترین شوک روی دکمه زیر کلیک نمایید. همچنین میتوانید کتاب صوتی دکترین شوک را به صورت کامل از سایت فیدیبو دانلود نمایید.

پرسش های پرتکرار

استدلال اصلی دکترین شوک چیست؟

این امر بر بهره‌برداری از بحران‌های ملی (فاجعه یا تحولات) برای ایجاد سیاست‌های بحث‌برانگیز و مشکوک متمرکز است، در حالی که حواس شهروندان (از لحاظ احساسی و جسمی) برای تعامل و ایجاد واکنش مناسب و مقاومت مؤثر بسیار پریشان است.

شوک در اقتصاد به چه معناست؟

شوک‌های اقتصادی رویدادهای تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی هستند که تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد دارند و ناشی از مواردی هستند که خارج از محدوده مدل‌های اقتصادی هستند . شوک‌های اقتصادی را می‌توان بر اساس بخش اقتصادی که از آن سرچشمه می‌گیرد یا اینکه بر عرضه یا تقاضا تأثیر می‌گذارد طبقه‌بندی کرد.

شوک ها چگونه بر اقتصاد تاثیر می گذارد؟

شوک ها به طور ناگهانی باعث می شوند که منحنی عرضه کل یا منحنی تقاضا به سمت راست یا چپ تغییر کند. چنین رویدادهایی نه تنها بر تولید کل بلکه بر رشد اقتصادی تأثیر می گذارد. شوک اقتصادی همچنین به طور گسترده بر نرخ تورم و بیکاری تأثیر می گذارد. شوک ها می توانند مثبت یا منفی باشند.

سایت دانلود مستند

سایت تی‌وی مستند امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

تی‌وی مستند با یک آرشیو گسترده که یک منبع بزرگ برای دانلود مستند به حساب می‌آید یک مرجع مناسب برای تهیه‌ی این گونه از فیلم‌ها است. علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند می‌توانند انواع ژانرهای مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنند. شما نیز برای یافتن مستند مورد علاقه‌ی خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت تی‌وی مستند مراجعه کنید.
TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ