درمان عملی وسواس

در نوشته های قبلی به اختلال وسواس پرداختیم. در این نوشته به درمان عملی وسواس با جدیدترین تکنیک ها و روش ها پرداخته و استفاده عملی از ابزارها را می آموزیم. در یکی از بهترین نوشته های سایت تی وی مستند درباره اختلال وسواس با ما همراه باشید.
Treatment of obsessions
فهرست مطالب

در نوشته های قبلی به اختلال وسواس پرداختیم. در این نوشته به درمان عملی وسواس با جدیدترین تکنیک ها و روش ها پرداخته و استفاده عملی از ابزارها را می آموزیم. در یکی از بهترین نوشته های سایت تی وی مستند درباره اختلال وسواس با ما همراه باشید.

استفاده‌ی از ابزارهای درمان عملی وسواس

پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه این نوشته, بخش های زیر را بخوانید:

  1. دور ریختنی ها

  2. اختلال وسواسی- اجباری

  3. حقه های اختلال وسواسی ـ اجباری

  4. اختلال وسواس کودکان

  5. درمان وسواس فکری به کمک این ابزارها

تا اینجا شما چیزهایی را که لازم است برای شکست دادن اختلال وسواسی ـ اجباری بدانید، آموخته‌اید. الان زمان آن است که وارد عمل شوید.

در این فصل، روش کار را می‌بینید:

اول به این ابزار اندازه‌گیری نگاهی بیاندازید. شما می‌توانید برای اندازه‌گیری میزان احساس ترس یا ناراحتی خود از آن استفاده کنید.

درمان عملی وسواس

این دستگاه ترس‌سنج، همچنین به شما کمک می‌کند که ببینید چطور ترستان در طول زمان کم می‌شود حتی در مواقعی که شما به درخواست‌های وسواستان گوش نمی‌دهید. (‌سالن سینما را یادتان هست؟)

صفر یعنی شما احساس خوبی دارید و به‌هیچ‌‌وجه عصبی نیستید. پنج یعنی اینکه شما خیلی ترسیده‌اید و دیگر نمی‌توانید تحمل کنید. این بیشترین ترسی است که تا به حال در زندگی خود تجربه کرده‌اید. به هر کدام از اعداد و احساسی که نشان می‌دهند، نگاه کنید.

جدولی مانند شکل زیر در دفترتان بکشید. بعد، فهرستی از تمام وسواس‌ها و اجبارهایی که مزاحمتان می‌شوند، در آن یادداشت کنید. تا جایی که می‌توانید فهرست را کامل کنید. فعلا کاری با ستون مقدار ترس نداشته باشید.

درمان عملی وسواس

بسیار خوب، الان به فهرست افکار وسواسی و اجبار‌ها (یا اعمال وسواسی) نگاه کنید. هر کدام از موارد موجود در فهرست را به‌‌‌صورت جداگانه بررسی کنید و در مورد مقدار ترسی که هنگام نه گفتن پیدا می‌کنید، فکر کنید. از درجه‌بندی ترس استفاده کنید و مقدار ترستان را در مقابل هر کدام از افکار یا اعمال وسواسی به صورت عدد بنویسید.

بعد به سراغ قسمتی بروید که منتظر شماست. شما قصد دارید با آموزش درمان عملی وسواس، به اختلال وسواسی ـ اجباری اجازه ندهید که شما را کنترل کند و با اولین قدمی که برای مقاومت در مقابل آن برمی‌دارید، این کار را انجام می‌دهید.

درمان عملی وسواس

همان‌طور که دیدید، ساده‌ترین قدم برای شروع مقابله با کارهای وسواسی، «نه گفتن» است. یادتان هست که اجبار‌ها،‌‌ همان کارهای وسواسی هستند. کارهایی مثل شمردن‌های متوالی، بررسی‌کردن‌های مکرر، پرسیدن سؤال‌های زیاد و شبیه به هم و شستن پی ‌در پی دست‌ها، کارهایی هستند که شما سعی می‌کنید با انجام آنها احساس بهتری پیدا نمایید. به فهرستی که مطابق صفحه‌ی قبل تهیه کرده‌اید نگاه کنید و اعمال وسواسی را که در ستون «مقدار ترس» نمره‌ی کمتر از ۳ گرفته‌اند را پیدا کنید.

اگر تمام اجبارهای شما نمره بیشتر از ۳ گرفته‌اند، ببینید که آیا می‌توانید آنها را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا به آنها در زمان‌های جداگانه رسیدگی کنید. برای مثال، اگر اختلال وسواسی ـ اجباری از شما بخواهد که تکالیفتان را دوباره بنویسید تا هیچ اشتباهی در آن وجود نداشته باشد و خوش‌خط هم باشد، شما می‌توانید فقط به قسمت املاء نه بگویید و کاری به بقیه‌ی قسمت‌های آن نداشته باشید. بعد از اینکه مشکلتان در مورد املاء حل شد،سراغ قسمت‌های دیگر کار مانند خوش‌خطی بروید.

درمان عملی وسواس

اولین اجباری که می‌‌خواهید به آن نه بگویید کدام است؟

در مورد آن در دفترتان بنویسید.

روش‌های ذکر شـده درمان عملی وسواس در زیر را به دقت بخوانید تا به اختلال وسواسی ـ اجباری نشان دهید که چه کسی رئیس است. روشی را که انتخاب کرده‌اید در دفترتان بنویسید.

  • به تأخیر انداختن
  • ترک کردن محل
  • محدودیت گذاشتن برای وسواس
  • تغییر دادن آداب و روش‌ها
  • انجام کاری برعکس خواسته‌ی وسواس
  • مسخره کردن یا خنده‌دار کردن آن

هرجا که وسواس به شما فشار آورد از مراحل زیر استفاده کنید:

۱ آژیر را به صدا دربیاورید!

درمان عملی وسواس

۲ جواب اختلال وسواسی- اجباری را بدهید.

درمان عملی وسواس

۳ از روش‌هایی استفاده کنید که به او بفهمانید چه کسی رئیس است.

روش درمان وسواس

۴ درست موقعی که به او نه می‌گویید، مقدار و چگونگی احساس خود را اندازه بگیرید.

روش درمان وسواس

۵ به خودتان یادآوری کنید که احساس ترس فقط به‌خاطر پاسخ طبیعی جنگ یا فرار است.

روش درمان وسواس

۶ به خودتان بگویید که حالتان خوب است.

روش درمان وسواس

۷ به خودتان بگویید که شما دستِ‌کم تا ۱۰ دقیقه‌ی دیگر نمی‌خواهید جواب او را بدهید.

روش درمان وسواس

بسیار خوب! شما الان دارید به اختلال وسواسی ـ اجباری نشان می‌دهید که چه کسی رئیس است. اما پاسخ جنگ یا فرار شما هنوز به‌طور کامل ناپدید نشده است. شما کمی (یا خیلی) می‌ترسید. پس چه کار باید کرد؟

به خودتان بگویید که می‌توانید این کار را انجام دهید.

همواره به خودتان یادآوری کنید که این یک آژیر خطر دروغی است که اختلال وسواسی ـ اجباری به‌صدا درآورده است.

یک قشقرق است که او به ‌راه انداخته،یک سکسکه‌ ی مغزی است.

روش درمان وسواس

در مورد قدم زدن در سالن سینما و عادت کردن به صدا، تاریکی و یا سرما فکر کنید. بعد خودتان را با یک چیز دیگر سرگرم کنید. از کسی بخواهید که جدول‌ضرب را از شما بپرسد. به بازی مورد علاقه‌ی خود مشغول شوید. صبحانه بخورید.

بعد از ده دقیقه، دوباره ترستان را اندازه بگیرید. اگر ترس شما از ۲ کمتر بود، خیالتان راحت باشد که اختلال وسواسی ـ اجباری نمی‌تواند شما را کنترل کند. ده

دقیقه‌ی دیگر برگردید. می‌بینید که مقدار ترس شما، حتی کمتر هم شده است. وقتی که درجه‌ی آن به یک رسید، بدانید که ترس شما در حال کم شدن است. الان دیگر می‌توانید آن را نادیده بگیرید.

اگر مقدار ترس شما ۴ یا بیشتر بود، اختلال وسواسی ـ اجباری، درحال مسلط ‌شدن بر شماست. در درمان عملی وسواس هرگز تسلیم نشوید. سعی کنید که ۱۰ دقیقه‌ی دیگر هم با او مبارزه کنید. اگر تنها هستید، از یک نفر بخواهید که کمکتان کند. دو نفری بهتر می‌شود از عهده‌ی اختلال وسواسی ـ اجباری برآمد.

اگر میزان ترس شما به یک رسید، بدانید که توانسته‌اید وسواس را شکست دهید. شمـا به مغزتان یاد داده‌اید که دیگر به پیام‌های اختلال وسواسی ـ اجباری گوش ندهد. هر قدر بیشتر با او مبارزه کنید، مغزتان سریع‌تر یاد می‌گیرد.

در دفترتان، چهار مورد از کارهایی که می‌خواهید در موقع مزاحمت‌های وسواس، برای سرگرم کردن خودتان انجام دهید بنویسید…

معرفی مستند درباره وسواس

دانلود مستند

مستند اختلال وسواس

نام مجموعه مستند 

دانلود مجموعه دانستنی ها بی بی سی با دوبله فارسی

وسواس چیست و چرا به وجود می‌آید؟ آیا این اختلال ذهنی درمان‌پذیر است؟ این برنامه سفری است به درون یکی از شگفت‌انگیزترین و بغرنج‌ ترین اختلالات ذهنی انسان؛ سفری احساسی برای تحقیق درباره‌ اختلال وسواس.
اختلالی که امکان زندگی عادی و طبیعی را از فرد مبتلا به آن می‌گیرد.
اما به راستی چرا مغز انسان ناگهان تغییر رویه میدهد و دچار وسواس می‌شود؟ می‌خواهیم با برخی از افراد مبتلا به این اختلال، و همچنین کسانی که در حال مبارزه با آن هستند آشنا شویم…

در این برنامه می‌خواهیم دریابیم که اختلال وسواس در حقیقت اساسا چیست و چرا به وجود می‌آید.
آیا این اختلال را‌ه‌حل قطعی درمانی دارد؟ در این برنامه با برخی از ‌راه‌ حل‌های درمان وسواس مانند: رفتاردرمانی‌شناختی (cognitive behavioural therapy) و تحریک عمقی مغز (deep brain stimulation) آشنا می‌شویم ما به دیدار دانشمندانی می‌رویم که با استفاده از بر‌ترین تکنولوژی‌های روز مانند اپتوژنتیک (optigenetics) بر روی راه‌های نوین درمان این اختلال در آینده کار می‌کنند.
اما آگاهی از وضعیت زندگی افرد مبتلا به اختلال وسواس، که ساکت و آرام از تبعات این اختلال رنج می‌برند و همچنین شنیدن تجربیات آن‌ها، به ما کمک می‌کند تا درباره‌ ذهن پیچیده خودمان نیز شناخت بیشتری پیدا کنیم و بتوانیم راه‌های کمک به این افراد را کشف کنیم…

دانلود مستند

مجموعه مستند 

دانلود مستند وسواسی‌ها - 13 از مجموعه وسواسی‌ها

بیش از نیم میلیون نفر از بریتانیایی‌ها تنها سه با در سال ملحفه‌های تخت خود را می‌شویند، اما حالا گروه دیگری از آنان نبردی همیشگی را علیه کثیفی و بی‌نظمی آغاز کرده‌اند.
ما در این مجموعه به سراغ بعضی از شهروندان بریتانیایی می‌رویم که به گفته خودشان چنان وسواسی برای پاکیزگی دارند که اگر مثلا یک لکه روی شیر آب یا اثر باران روی شیشه پنجره باشد٬ نمی‌توانند آرام و آسوده بنشینند.

دانلود مستند

مجموعه مستند 

دانلود مستند دورنندازها با دوبله فارسی شبکه منوتو

خانه‌هایی که از بیرون کاملا عادی به نظر می‌رسند اما در درون آن‌ها خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که هیچ چیز را دور نمی‌ریزند و تلاش می‌کنند حتی لوازم غیر ضروری را هم در خانه انبار کنند. مانند تزئینات کریسمس، روزنامه‌ها، یا فویل‌ها، ساک‌های لباس‌های نو با برچسب و حتا اشیاء غیربهداشتی و خطرناک…

هر کدام از این افراد وسواس به جمع‌آوری شیء خاصی دارد و نمی‌تواند این عادت را ترک کند. با توجه به شرایط هرکدام از این «دورنندازها» در این برنامه تلاش شده تا با کمک یک درمانگر، کارشناس حرفه‌ای تمیزکاری یا گروهی از نظافت‌کننده‌ها به آن‌ها برای تمیز کردن خانه‌هایشان کمک شود و امکانات و ابزاری در اختیار آنها داده شود تا بتوانند رفتار و عادت‌هایشان در تحت کنترل دربیاورند.

پس از نظافت اولیه، کارشناسان دوباره چند هفته‌ی بعد به سراغ این «دورنندازها» می‌روند تا ببینند آبا آنها موفق شده‌اند وسواس خودشان را به انبارکردن اشیاء کنترل کنند یا دوباره عادت‌شان را از سر گرفته‌اند…

دانلود مستند

مجموعه مستند 

دانلود مستند پزشک شما با دوبله فارسی شبکه منوتو

در این مجموعه مستند «مایکل موزلی» که یک پزشک و خبرنگار است می‌خواهد با یک تیم از پزشکان، پرسش‌ها و نگرانی‌های مهم و متداولی را که درباره‌ی سلامتی وجود دارند به طور علمی بررسی کنند تا برای ما مشخص شود کدام یک از اطلاعات و باورهایی که درباره‌ی سلامتی داریم و هم‌چنین اخبار و مطالبی که در این‌باره می‌خوانیم یا می‌شنویم، از نظر علمی صحت دارند.

این گروه پزشکان به کمک تخصص و تجربه‌ی خود و هم‌چنین برخی تحقیقات علمی دست اول که توسط بی بی.سی جمع‌آوری شده می‌خواهند برخی سرخط‌های مهم سلامتی را بررسی کنند و درستی یا نادرستی آن‌ها را برای ما روشن کنند

این گروه متخصص پزشکی، مهر نهایی تایید بر اخبار پزشکی علمی درست خواهند زد و برای ما مشخص می‌کنند که کدام یک از اطلاعت پزشکی ما درست و علمی است و کدام یک نادرست.

در این برنامه به پرسش‌هایی مانند موارد زیر پاسخ خواهیم داد: آیا ممکن است هم چاق بود و هم تناسب اندام داشت؟ بهترین قرص ویتامینی که باید مصرف کنیم کدام است؟
استفاده از کدام یک بهتر است: ژل ها و صابون‌های گران قیمت یا آب؟

این برنامه یک مشاوره‌ی پزشکی صحیح و قابل اعتماد است و باورهای نادرست ما را درباره‌ی سلامتی برای همیشه مشخص خواهد کرد و دانسته‌های مهمی را که برای سلامتی خودمان بدان نیازمندیم در اختیارمان می گذارد.


درمان وسواس فکری, درمان وسواس شستشو, درمان وسواس فکری بدون دارو, درمان وسواس فکری مذهبی, درمان وسواس فکری چقدر طول میکشد, درمان وسواس فکری در نوجوانان, درمان وسواس با دارچین نی نی سایت, درمان وسواس فکری در نوجوانان, درمان وسواس فکری دکتر خیر اندیش, درمان وسواس فکری با ویتامین, درمان وسواس فکری در طب سنتی, درمان وسواس استاد فرحزاد جلسه ۶, درمان وسواس قرائتی, درمان وسواس قرینگی, درمان وسواس قطعی, درمان قطعی وسواس فکری شدید با دارو, درمان وسواس ضیایی, داروی ضد وسواس شستشو, داروی ضد وسواس گیاهی, داروی ضد وسواس در کودکان, داروی ضد وسواس عملی, درمان وسواس با ضمیر ناخودآگاه, درمان وسواس غذایی, درمان وسواس غسل, درمان وسواس غسل جنابت, درمان غیردارویی وسواس فکری, درمان وسواس با غذا, درمان وسواس در علوم غریبه, درمان وسواس صوتی, درمان وسواس صدا, درمان صددرصد وسواس فکری, درمان وسواس دکتر صاحبی, درمان وسواس فکری فایل صوتی, درمان وسواس جبری در طب سنتی, درمان وسواس جبری عملی

 

TVmostanad
TVmostanad

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید. در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد. برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره تی وی مستند

ایده راه اندازی سایت تی وی مستند همزمان با راه اندازی شبکه manoto2 به ذهن ما رسید.

در همون روزهایی که شبکه منوتو ۲ بصورت ۲۴ ساعته فقط دمویی از مستند هایی که قرار بود در این شبکه پخش بشه رو نشون میداد.

برای همین از روز اول ما شروع به آرشیو کردن مستندهای این شبکه کردیم…

بقیه شو اینجا بخون…

آخرین مطالب بلاگ